Dennis Jansen

In categorie: Online Marketing

5 Essentiele fouten op je blog die je klanten gaan kosten

Veel ondernemers hebben het bloggen ontdekt als een lucratieve manier om geïnteresseerden op de website te krijgen. En wanneer deze ondernemers goede blogteksten schrijven, vergroten ze daarmee de kans dat een aantal van deze geïnteresseerden later klant worden.

Het algemene doel van een goede blogtekst is om je expertise betreffende je vakgebied te laten zien. Zo kunnen bezoekers van je website kennis met je maken en vertrouwen in je krijgen.

Een goede blogtekst voldoet daarom aan een aantal voorwaarden. Niet elke blogtekst laat een goede indruk achter over jou en een slechte blogtekst kan je soms meer kwaad dan goed doen.

We willen je daarom op een aantal fouten wijzen die ondernemers maken op hun blog terwijl ze zich daar niet van bewust zijn. Deze fouten kun je gemakkelijk vermijden als je weet welke ze zijn.

Fout 1: Het maken van veel taalfouten

We kunnen het niet mooier maken dan het is, taalfouten kunnen behoorlijk slordig overkomen. Nu zit er wel een verschil tussen een vergeten leesteken en een woord in verleden tijd met “dt” schrijven. Maar relatief veel taalfouten in een blog heeft iets gemakzuchtig.

Sommige mensen zeggen: “Een foutje is snel gemaakt, iedereen maakt wel eens een foutje”, maar laat dat niet een reden zijn om je teksten niet door iemand te laten controleren.

Iedereen die een hele tijd met een tekst bezig is, ziet taalfouten over het hoofd. Dat is helemaal niet erg. Laat je tekst even liggen als er niemand in de buurt is om het te controleren.

Soms kijk je de volgende dag naar aan tekst en zie je meteen een levensgrote fout die je de dag daarvoor blijkbaar volledig over het hoofd hebt gezien.

Fout 2: Informatie geven die niet klopt

Als je niet zeker bent van de informatie die je geeft op je blog en je kunt deze niet verifiëren, geef deze informatie dan beter niet. Dat geldt zeker voor feitelijke informatie, die bijvoorbeeld juridische adviseurs geven. In dit vak kun je je geen fouten op dat vlak veroorloven.

Ook deze fout op je blog zal je klanten kosten. Zodra iemand weet dat de informatie op jouw blog niet klopt, komt hij nooit meer terug. Want op dat moment zal hij alle andere informatie op je website wantrouwen.

Fout 3: Veel tijd kwijt zijn door perfectionisme

Het schrijven van een goed blogartikel hoeft niet dagenlang te duren. Veel mensen werken vanuit een drang naar perfectionisme te lang aan een blogartikel. En zijn bij het uiteindelijk plubliceren hiervan nog steeds niet tevreden.

Meest belangrijk is om je door het delen van content te positioneren als expert. En dat gaat het beste als je je perfectionisme los laat. Een minder dan perfect artikel is prima. Los van wat uberhaubt de definitie is van een perfect artikel.

Schrijven en delen komt je zichtbaarheid ten goede. Laat je perfectionisme dus los. Het gaat je enorm helpen.

Gratis stappenplan voor het snel schrijven van je blogartikel

Wil je een handig stappenplan waardoor je snel een goed blogartikel leert schrijven? Deel dit artikel dan met je sociale netwerk door de knoppen hieronder. Na het delen via één van de media wordt meteen de downloadlink voor het document zichtbaar.

[sociallocker] Download het stappenplan via deze link. [/sociallocker]

Fout 4: Je lezers als idioten behandelen

Tenzij je een blog houdt die anderen kleineert en beledigt (sommige blogs zijn daar heel goed in en hebben veel volgers juist om deze reden), schrijf je elke post met respect voor je lezer en zijn/haar niveau. Elke ondernemer weet welk kennisniveau zijn/haar doelgroep heeft. Een goede blogtekst is hierop aangepast.

Schrijf je je ene blog op ‘hoog’ niveau en de andere op ‘laag’ niveau, dan houd je uiteindelijk weinig lezers meer over. Het zal betekenen dat niemand zich meer thuis voelt op je blog. Dus verplaats je in de doelgroep en schrijf een blogtekst die daarop is afgestemd.

Fout 5: Over van alles en nog wat schrijven

Als ondernemer wil je je expertise laten zien op een bepaald vlak. Dat lukt je niet als je over duizend en één onderwerpen schrijft. Het kan best zijn dat je over heel veel onderwerpen veel weet. Dit betekent niet dat je lezer ook in al deze onderwerpen geïnteresseerd is.

Om de aandacht van je lezer vast te houden, schrijf je altijd een blog over één onderwerp. Het is zo ook makkelijker om hoger in de zoekmachines te komen als je een blog schrijft over één onderwerp. Als je schrijft over van alles en nog wat, dan heeft ook Google geen idee waar het over gaat. En dat helpt je niet in je ranking.

Conclusie

Voorkom de hiervoor genoemde fouten zoveel mogelijk. Verplaats je in je lezer en doelgroep en geef ze waardevolle en relevante content. Het maakt het aantrekkelijk en het creëert volgers die bij je passen.

Heb jij een blog en zo ja, hoe vaak blog je dan? Als je een inspirerend artikel hebt, deel dat dan in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt voor je reactie.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Leuk en leerzaam artikel. Ik heb er zeker iets van opgestoken, dus dank!

    Ik vond er wel twee typefouten in ;-). En persoonlijk vind ik het gebruik van veel koppen zoals je dat doet met blauw en vet erg onrustig.

    Ben benieuwd wat je van mijn blog vindt (marcbekker.nl)

    Marc

    1. Graag gedaan Marc en bedankt voor je opmerkingen. Vind je blog rustig en duidelijk eruit zien. Om het nog overzichtelijker te maken zou ik per alinea de belangrijkste regel vet maken. Anders krijg je zogenaamde “tekststenen”, grote stukken tekst. Bedenk dat je lezer je blog altijd eerst scant op hoofdlijnen en vervolgens bepaalt waar ie nog naar terugleest en/of blijft hangen. Kun je hier iets mee? Succes met alles en graag tot later.

    1. Fout inmiddels gecorrigeerd, had ‘m ook gezien, bedankt voor het meedenken. We ervaren zelf ook dat een taal/typefout snel is gemaakt en dat je ook gauw over dingen heen leest. We zijn dan ook vooral benieuwd naar wat mensen het meest belangrijk vinden: een taaltechnisch foute blog of een inhoudelijk goede blog. Waarbij je beroep hierbij natuurlijk ook van belang is. Ben je leraar Nederlands, dan is het meer van belang 🙂

  2. Mooi artikel. De lengte van de teksten is voor mij nog wel eens een uitdaging, ik moet mijzelf dwingen om kort en krachtig te schrijven en niet teveel uit te wijden. Ik probeer een lengte van maximaal 700-800 woorden aan te houden, liefst minder. De lezer die ik in gedachten heb, is een goed opgeleide 35-plusser die – vrijwillig of gedwongen – aan het nadenken is over de volgende stap in zijn of haar leven en loopbaan. Ik ben benieuwd naar wat jij ervan vindt.

    1. Bedankt voor je bericht Sigrid, leuk om van je te horen. Je schrijft goede artikelen. Bedenk dat de kracht van een artikel vooral in de inhoud zit en niet in de lengte. Maak in je bullets ook gebruik van vette regels, zo valt het meer op. Doe aan het eind ook een oproep tot delen, met daaronder een sharebalk (plugin), dit vergroot je bereik en zichtbaarheid. Succes Sigrid en tot later.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}