Dennis Jansen

In categorie: Strategie

Hoeveel tijd besteed jij aan marketing en verkooptechnieken?

Als je ondernemers vraagt naar wat ze het leukste vinden van het zelfstandig ondernemer-
schap, dan zeggen ze vaak: “Dat ik veel vrijheid heb en zelf alles kan doen”. Als je ze vervolgens vraag wat ze het meest moeilijk vinden, antwoorden ze: “Dat ik alles zélf moet doen, het werven van klanten en inzetten van verkooptechnieken”.

Veel ondernemers hebben moeite met het aantrekken van nieuwe klanten en het inzetten van verkooptechnieken. Eén van de oorzaken hiervan is, dat ze te weinig vaardigheden hebben op het gebied van verkoop en marketing. Om hun ondernemerstijd dan toch “nuttig” in te vullen, houden ze zich vaak bezig met allerlei zaken die niet direct gerelateerd zijn aan het aantrekken van nieuwe klanten.

Meest voorkomende “andere” werkzaamheden

  • het (veelvuldig) bezoeken van netwerkbijeenkomsten, zonder specifieke doelstelling. Dit alles onder het motto: “Je weet nooit waar het in de toekomst toe leidt”. Antwoord: helaas vaak nergens;
  • het zoeken naar informatie op internet, om hun kennis te vergroten. Je kunt je kennis echter pas inzetten op het moment dat je klanten hebt. Besteed hier dan ook tijd aan;

  • het inhoudelijk ontwikkelen van nieuwe diensten (bijvoorbeeld een training), zonder hier nog klanten voor te hebben. Beter: weet in hoofdlijnen wat je aanbiedt, werf klanten en werk dan de details uit;
  • veel LinkedIn discussies lezen, er kan immers altijd “iets interessants” tussen zitten;
  • allerlei zaken maken, voorbereiden, ontwerpen (offertesjablonen, templates), die pas relevant zijn als een potentiële klant in beeld is;
  • je mailbox en/of werkomgeving eens lekker opruimen, want “in een slordige omgeving kan niet gewerkt worden”;
  • privézaken (zoals de post, was, strijk, boodschappen), omdat je toch genoeg tijd hebt.

De overeenkomst tussen al deze werkzaamheden? Zie leiden je af van de groei en continuïteit van je bedrijf. Je hoeft je niet bezig te houden met marketing en verkooptechnieken. Bovenstaande dingen zijn ook typische voorbeelden van uitstelgedrag, waar ik al eerder dit artikel over schreef.

Wat kun je zoals uitbesteden?

Je kunt in feite alles uitbesteden. Maar daar hangt echter een prijskaartje aan en je zou de verbinding met je onderneming sterk verliezen. Welke zaken zijn nu typisch geschikt om uit te besteden:

  • binnenkomend telefoonverkeer: voor nog geen € 25,- per maand wordt jouw telefoon aangenomen door een professionele telefoniste;
  • administratie: invoer, controle en (kwartaal) opgave van je gehele boekhouding. Je hebt hier zelf alleen nog maar een controle voor nodig en een eindakkoord;
  • het klaarzetten en versturen van nieuwsbrieven;
  • het uitwerken en uitvoeren van specifieke marketingacties, zoals het versturen van mailings en het meten van respons.

Welke verkoopkansen kun jij (beter) benutten?

De tijd die je hiermee bespaart kun je heel effectief gebruiken voor diverse verkoop- en marketingacties, zoals:

  • het geven van een lezing/presentatie voor een groep mensen;
  • het opvolgen van een gerichte mailing, naar een gerichte doelgroep met een gericht probleem;
  • telefonisch contact leggen met potentiële klanten;
  • gerichte uitnodigingen sturen via LinkedIn;
  • het schrijven van een nieuwsbrief, blog of maken van een video, om je expertise te delen.

 Stel jezelf de komende periode deze vragen

  • kan ik meer tijd besteden aan verkooptechnieken en marketing dan dat ik nu doe?
  • welke verkoop- en marketingacties kan ik de komende periode uitvoeren?
  • aan welke dingen besteed ik teveel tijd die nutteloos zijn of die ik kan uitbesteden?

Conclusie

Ik durf te wedden dat als je hiermee actief aan de slag gaat, je inkomen de komende maanden zal stijgen. Stel de juiste prioriteiten op het gebied van klantenwerving en durf dingen los te laten. Probeer verkooptechnieken uit. Wellicht kom je hierdoor ook uit je comfortzone, maar dit betekent dat je aan het leren bent, op weg naar (meer) succes.

Ik ben benieuwd hoe jij denkt over bovenstaand verhaal. Hieronder kun je een reactie plaatsen.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Als VA onderschrijf ik je boodschap volledig! Focus op je doel en benut je kwaliteiten. Overige zaken besteed je beter uit. Resultaat: betere focus, meer tijd, meer omzet, meer energie!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}