Dennis Jansen

In categorie: Strategie

Deze 3 dingen doet iedere succesvolle ondernemer

Als ondernemer is continuïteit in je bedrijf belangrijk, oftewel: het op regelmatige basis krijgen van nieuwe klanten en opdrachten. Veel ondernemers worstelen hiermee. Wat niet altijd onlogisch is, ze zijn immers specialist op een ander vakgebied dan klanten werven.

In de afgelopen jaren heb ik ontdekt dat succesvolle ondernemers een aantal overeenkomstige eigenschappen hebben. Deze eigenschappen zijn de basis van hun succes. Lees het artikel van deze week en ga voor jezelf na welke eigenschappen jij hiervan bezit en aan welke je nog kunt werken.

Niet opgeven tot het resultaat bereikt is

Als er iets is wat mensen succesvol maakt is het wel doorzettingsvermogen. Het vermogen om niet te stoppen voordat je het door jou gestelde doel hebt gehaald. Wat je hiervoor nodig hebt is focus. Niet alleen het doel beschrijven, maar ook de acties die hiertoe leiden. En ze consequent uitvoeren.

Veel ondernemers nemen zich voor om dingen te gaan oppakken. Ze nemen zich bijvoorbeeld voor om volgende week echt eens te beginnen met bloggen, webinars of het maken van video’s. Maar stellen dit vervolgens toch weer uit.

Het begint met het duidelijk omschrijven wat je precies wilt doen. En beperk je hier bij voorkeur tot maximaal 2 dingen tegelijk. Teveel dingen ineens willen doen zorgt voor afleiding en verlies van focus, waardoor je vaak met niets start.

Stappen nemen

Omschrijf vervolgens welke stappen je hiervoor moet ondernemen. Als we het voorbeeld nemen van het maken van een video, dan zou je dit in de volgende acties kunnen opsplitsen:

  • Oriënteren op juiste materialen (camera, belichting, microfoon, software)
  • Onderwerpen video’s bedenken en uitwerken
  • Opname inplannen (al dan niet op een externe locatie)
  • Gemaakte video monteren
  • Plaatsen video’s op social media
  • Promotie van je video’s

Niet stoppen

Belangrijk hierbij is om niet te stoppen voordat het afgerond is, werk dus geconcentreerd toe naar het eindresultaat. Soms duurt dit langer dan gepland. En soms moet je langer doorwerken dan gepland. Zo had ik in het verleden, toen ik mijn eerste webinar gaf, de tijd behoorlijk onderschat. Ik dacht: “Oh, nog even het webinar instellen en klaarzetten voor morgen, duurt ongeveer 2 uur”. Had ik het daar even mis.

Ik was de hele nacht (!) bezig met alle instellingen, de PowerPoint presentatie en deze goed in beeld te krijgen, testen van geluid etc. Maar ik had geen keuze, want de volgende ochtend moest alles om 10:00 uur gereed zijn als de deelnemers zouden inloggen voor het webinar. Gelukkig werden mijn inspanningen beloond en kon ik eind van de ochtend terugkijken op een geslaagd eerste webinar.

Natuurlijk is een goede planning belangrijk, mijn leerpunt m.b.t. het webinar was simpel: blijkbaar eerder beginnen. Maar soms moet je echt alles uit de kast halen en keihard doorwerken om iets van de grond te krijgen, te lanceren. Topondernemer Hennie van der Most omschreef dit eens als volgt: “Als iets niet in 40 uur lukt, dan maar in 60 uur, maar je gaat door totdat je resultaat hebt”. Een goede instelling.

Tip: noteer voor jezelf nu eens 1 project waarmee je al langere tijd wilt starten. Ga dit plannen, inclusief een datum wanneer het af is en ga dit opdelen in deeltaken. Waarbij je past stopt als het klaar is.

Laat je adviseren

Een overeenkomst die bijna alle succesvolle ondernemers hebben: ze investeren in hun persoonlijke en zakelijke groei. Een van de belangrijkste oorzaken van het hebben van te weinig klanten is gebrekkige kennis en vaardigheden op het gebied van verkoop en marketing.

Je vakinhoudelijke kennis is natuurlijk belangrijk om opdrachten goed uit te voeren, maar daardoor komen klanten helaas niet naar je toe. In ieder geval niet als ze je nog niet kennen.

Het wiel zelf uitvinden

Ik zie echter nog steeds veel ondernemers die te weinig investeren in de groei van hun bedrijf. Ze zijn voortdurend bezig om zelf het wiel uit te vinden. Dit kost echter uren tijd en de leercurve duurt ontzettend lang. Een expert kan je precies vertellen welke stappen je moet nemen, waardoor je uren tijd bespaart en het meteen goed doet. En je sneller resultaat krijgt.

Zo sprak ik laatst een coach die te weinig klanten had (lees: bijna geen) en ging starten met een nieuwe coachopleiding. Deze nieuwe vaardigheden zouden haar beter maken in haar werk, waardoor dit ook weer “bekend zou worden” in de markt. Helaas wordt dit niet vanzelf bekend. Deze coach zou beter kunnen investeren in meer zichtbaarheid en een goede marketingstrategie.

Ik zeg altijd maar zo: “Liever een inhoudelijk iets minder goede coach met voldoende klanten, dan een hele goede coach zonder klanten”. Met een goed inkomen kun je vervolgens weer investeren in een meer vakinhoudelijke opleiding, waardoor dit uiteindelijk hand in hand gaat met voldoende, goed betalende en tevreden klanten.

Kip en ei

Het is hier een beetje het kip en het ei verhaal. Ik hoor regelmatig ondernemers zeggen: “Ik ga eerst klanten werven en daarna eens een marketing cursus volgen”. Beter zou zijn om te investeren in marketing, zodat je leert hoe je aantrekkelijk wordt voor klanten, waardoor deze naar jou komen. Soms moet je eerst zelf een investering doen, net zoals jij ook wilt dat klanten in jouw kennis en expertise investeren.

Tip: kijk eens naar succesvolle zakenmensen en topsporters. Overeenkomst: ze hebben allemaal een coach, iemand die ze begeleidt bij hun groei. Dat kan zijn voor specifieke vaardigheden, maar ook om mentaal en fysiek goed in balans te blijven. Op welk gebied zou jij de hulp kunnen inschakelen van een extern persoon?

Zorg voor een goed plan

Succesvolle ondernemers hebben een plan. Ze weten precies wat ze het aankomende jaar gaan doen en stemmen hun planning hierop af. Ze hebben activiteiten met deadlines gepland en richten op basis hiervan hun agenda in.

Zonder goed plan is er geen basis in je bedrijf. Vraag aan veel ondernemers: “Hoe ziet je week eruit?” en je krijgt vaak een “vaag” antwoord. Op de vraag: “Wat zijn je plannen op zakelijk gebied voor 2015”, komt ook vaak geen duidelijk antwoord.

Op deze laatste vraag antwoorden veel mensen met activiteiten in plaats van plannen. Dan zeggen ze bijvoorbeeld: “Ik heb over 3 weken een afspraak met een bedrijf in ….. (plaats) en daar gaat denk ik veel uitkomen”. Of: “Ik mag informatie sturen naar ….., dus daar spelen ook veel positieve dingen”. Mooie ontwikkelingen, maar er zit helaas niets planmatigs achter.

Gerichte marketingactiviteiten

Planmatig bezig zijn betekent dat je gerichte marketingactiviteiten gaat plannen. Bijvoorbeeld:

  • ik ga elke week 1 video opnemen waarin ik waardevolle kennis deel. Hierdoor heb ik aan het eind van het jaar 50 video’s op mijn zakelijke YouTube kanaal
  • ik ga dit jaar 8 webinars geven
  • ik ga elke 2 weken een waardevol blogartikel schrijven en delen op social media, waardoor ik meer zichtbaar wordt

Ga dus een aantal gerichte marketingactiviteiten plannen. En deel dit op in losse activiteiten, zoals ik hierboven bij stap 1 noemde, inclusief deadlines. Plan deze activiteiten vervolgens in je agenda en werk hier stap voor stap aan.

Welke dingen wil jij dit jaar gaan uitvoeren als het gaat om verkoop en marketing? Laat me hieronder eens weten waar je specifiek mee wilt starten, ik zie je reactie graag tegemoet.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}