Dennis Jansen

In categorie: Strategie

Hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten

Er zijn veel verschillende ondernemers die hetzelfde werk doen. Denk bijvoorbeeld aan tekstschrijvers, fotografen, grafisch ontwerpers, maar ook trainers en coaches.

Om klanten aan je te binden, is het belangrijk om je te onderscheiden en op te vallen, door bijvoorbeeld iets anders of extra’s te doen dan anderen. In dit artikel vind je een aantal voorbeelden van ondernemers en bedrijven die dit op een originele manier doen.

Eén van deze ondernemers is onze huisfotograaf Rob Langenberg. Rob weet ons telkens weer te verrassen met nieuwe en creatieve ideeën, waardoor hij voor ons meer is dan alleen een fotograaf.

Wees niet standaard en verras je klant

Rob is vaak aanwezig op mijn trainingen, seminars en presentaties. Waarbij het in eerste instantie het meest belangrijk is dat hij kwalitatief goede foto’s maakt, die ik vervolgens kan gebruiken voor bijvoorbeeld mijn website, Facebook pagina en nieuwsbrief.

Mijn eisen lijken op het eerste oog dan ook heel simpel: maak goede, professionele foto’s bij de gelegenheid waar je aanwezig bent en stuur die in hoge resolutie door. Ik geloof meteen dat er heel veel fotografen zijn die dit kunnen. Maar waarom kies ik nu speciaal voor Rob?

Ik kies speciaal voor Rob omdat hij mij telkens weer weet te verrassen. Zoals een deelnemer aan mijn event het laatst mooi verwoorde, toen we het hadden over het begrip ”toegevoegde waarde”: ”De verwachtingen van je klant overtreffen”. Dat is precies wat Rob doet. Ik zal een paar voorbeelden geven.

Verwachtingen telkens weer overtreffen

Zo was eens aanwezig bij een trainingsdag. Een dag na afloop kreeg ik direct de foto’s digitaal toegestuurd. Daarbij stuurde Rob echter ook nog een professionele gemonteerde foto- en videocompilatie van die dag, inclusief achtergrondmuziek. Als extra, zonder dat ik hier specifiek om gevraagd had en zonder kosten. Wow.

Rob wist dat ik meer wilde gaan doen met video’s en gaf me hiermee gratis een voorproefje van zijn kunnen op dit gebied. Zonder dat ik erom gevraagd had en zonder bijkomende kosten. Dat noem ik nog eens Service met een hoofdletter ”S”.

Voor Sinterklaas spelen

Op 6 en 7 december gaf ik een 2-daags marketingevent, waarbij Rob uiteraard ook weer aanwezig was. Een dag van tevoren belde Rob mij ineens en vroeg hoeveel mensen er precies kwamen. Vervolgens zei hij dat hij voor alle deelnemers chocoladeletters zou meenemen, als leuk extraatje. Wederom een origineel en creatief idee.

Nieuwe website

Ik was ook eens bezig met het maken van een eerdere website. Daarvoor gebruik ik bovenaan de site een banner over de gehele breedte, waarin ook een foto van mij is verwerkt.

Ik vroeg Rob om hiervoor een bewerkte foto van mij te sturen. Hij stuurde echter meteen een foto van de gehele banner, inclusief foto, logo en de juiste afmeting. Het zelf maken van deze banner zou mij veel extra tijd kosten.

Wederom had ik hier niet om gevraagd. Maar Rob denkt telkens met mij mee en blijft mijn verwachtingen overtreffen. Hij is voor mij dus meer dan enkel en alleen een fotograaf.

Niet zomaar een vliegmaatschappij

Nog een voorbeeld van jezelf onderscheiden van je concurrenten. Het gaat hier om vliegmaatschappij WestJet. Waarbij het belangrijkste doel in eerste instantie is om per vliegtuig van locatie A naar locatie B vervoerd te worden.

Maar deze vliegmaatschappij had iets bedacht waardoor reizigers hen echt nooit meer zullen vergeten. Kijk maar eens naar het volgende filmpje en laat je verrassen.

Hoe ga jij je onderscheiden?

Ik wil je hiermee inspireren en je ook meteen een vraag stellen. En tegelijkertijd laten nadenken. Wat kun jij doen in en met jouw bedrijf, om zo een verschil te maken ten opzichte van concurrenten?

Bedenk dat dit niet altijd iets extreem ingewikkeld hoeft te zijn. Uit een aantal van bovenstaande voorbeelden blijkt in feite ook de eenvoud. Jouw onderscheidend vermogen kan dan ook op een aantal manieren en momenten tot uiting komen:

  • in de voorbereiding van een opdracht
  • in de uitvoer van een opdracht
  • in de nazorg van een opdracht
  • in een bijzondere aanvulling van je product/dienst
  • extra service naar de klant
  • van tijd tot tijd een aantrekkelijke aanbieding voor trouwe klanten

Wat zou jij kunnen doen om je te onderscheiden? Laat het me weten in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt voor je reactie.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    1. Bedankt voor je reactie en de link Helen, dat is ook een mooi voorbeeld, heb het net gelezen. Fijne Feestdagen en een goed, gezond en succesvol 2014.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}