Dennis Jansen

In categorie: Strategie

Klanten werven: dat is nog niet zo gemakkelijk

Veel ondernemers hebben vandaag de dag moeite met effectief klanten werven. De economie ligt behoorlijk op z’n gat en mensen houden meer dan voorheen hun hand op de knip. Maar je onderneming draait gewoon door en je zult dus linksom of rechtsom aan klanten werven moeten doen. Ze komen immers niet vanzelf.

Het lijkt echter of ondernemers soms wel zo denken. Men denkt vaak: “Als ik gewoon een mooie website heb, die ook nog eens goed gevonden wordt, dan komen de klanten vanzelf”. De waarheid is helaas anders, de klanten komen daarmee niet vanzelf. Er moet dus meer gebeuren.

Wat is het meest moeilijk aan klanten werven?

Ondernemers zijn specialist op een bepaald vakgebied. Maar voordat je deze expertise goedbetaald in de praktijk kunt brengen, heb je eerst klanten nodig. Maar voor effectief klanten werven heb je juist ook specifieke vaardigheden nodig, op het gebied van verkoop en marketing.

Je kunt als ondernemer in meer of mindere mate niet zonder. Ook ervan uitgaande dat je in beginsel nog geen torenhoog budget hebt om allerlei zaken uit te besteden. Dus: start met het verbeteren van je vaardigheden op het gebied van klanten werven.

Wat daarbij ook belangrijk is, is om dit meteen goed aan te pakken. Natuurlijk is het van toegevoegde waarde om een boek te lezen over verkoop, of een keer een seminar bij te wonen. Maar je moet niet denken dat een middagworkshop over klanten werven je ineens een fortuin gaat opleveren.

Daar is vaak meer voor nodig, namelijk structurele begeleiding en feedback. Je kunt in één middag nooit een concreet plan hiervoor krijgen. Daarnaast is er iets wat het meest essentieel is aan al die kennis en vaardigheden die je uiteindelijk leert.

Implementatie

En dat is het proces van implementatie. Bij gerichter klanten werven, is het een vereiste dat je opgedane kennis en vaardigheden gaat implementeren. En mensen weten uiteindelijk veel, maar brengen die niet in de praktijk.

Wat ik vaak zie, is dat mensen zelf aan de slag gaan met iets wat ze geleerd hebben. Niet per definitie verkeerd, de een pakt dit immers sneller op dan de ander. Maar in de praktijk zien we toch een sterk aantal overeenkomsten:

  • Ze hebben ontzettend veel informatie, maar weten niet hoe ze dit nu planmatig in de praktijk brengen, waar ze moeten beginnen en vooral hoe ze dit moeten doen;
  • Als gevolg hiervan doen ze het vaak verkeerd en komen ze pas na 10 keer zelf proberen tot een (redelijk) goed resultaat. Bedenk eens wat je met al die tijd kunt doen, als je het in één keer goed zou doen?;
  • Als ze ervoor kiezen om het zelf te doen, weten ze vervolgens niet helemaal zeker of ze het goed hebben gedaan. Ze hebben absoluut iets neergezet, maar of het nu helemaal effectief is…..?

    Zo zie ik veel ondernemers die een Facebook pagina starten en dit vervolgens mondjesmaat updaten. Of er staat “regelmatig” een bericht op, maar dit zorgt niet voor extra actie, de “call to action” ontbreekt. Dus hoe doe je dit nu zo effectief mogelijk?

  • Men doet sporadisch (vaak pas als het water echt aan de lippen staat) aan klanten werven, waardoor ze ook sporadische resultaten krijgen
    Ze krijgen/lezen een tip en denken dat ze het vervolgens helemaal zelf kunnen. Vervolgens vallen ze weer snel terug in hun oude patronen.

Conclusie

Klanten werven vereist specifieke kennis en vaardigheden, maar daarnaast ook structurele begeleiding. Zelf blijf ik ook voortdurend leren en ontwikkelen, waarbij ik ervoor kies om dit te doen bij/door iemand die al precies weet hoe het werkt. Mijn tijd is te kostbaar om dit allemaal zelf uit te vogelen.

Door me te laten begeleiden, vermenigvuldig ik mijn succesfactor, bespaar ik een aanzienlijke hoeveelheid tijd en weet ik zeker dat ik kant en klaar, stap voor stap aangereikt krijg wat ik moet doen om succesvol te zijn.

Besteed dus tijd, energie en geld aan effectief klanten werven, je zult er uitstekend voor beloond worden.

Ik hoor graag je ideeën hieronder d.m.v. een reactie. Reageer dus gerust, ook op meningen van anderen. Ben je het eens of oneens met mij of anderen?


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}