Dennis Jansen

In categorie: Strategie

In 5 stappen een planning die je onderneming laat groeien

Je eigen onderneming runnen is geen eenvoudige taak. En terwijl het een droom is voor velen is niet iedereen ervoor in de wieg gelegd. Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze er 24/7 moeten zijn, zelfs in hun vakantie. Ze nemen te weinig tijd voor rust en ontspanning.

Het ondernemerschap is leuk als het niet ten koste gaat van je privéleven. Voor mij levert het goed indelen van mijn zakelijke tijd, privétijd op. En dat is voor mij belangrijk en waarschijnlijk ook voor jou.

In 5 stappen kun je een goede planning maken die ervoor zorgt dat je de dingen doet die je moet doen en dat je de doelen kunt bereiken die je wil bereiken. Ik wil ze hier graag met je delen zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.

1. Bepaal je doel

Wanneer je wil starten met het serieus managen van je tijd, moet je eerst weten wat je wil bereiken. Als je niet weet waar je heen gaat maakt het ook niet uit welke weg je neemt. Het doel dat je wil bereiken bepaalt of je activiteiten productief of niet productief zijn.

Dat betekent niet alleen dat je een doelstelling hebt voor deze week, maar ook voor deze maand, dit jaar en zelfs voor over vijf  jaar. Waar wil je staan met je onderneming over vijf jaar? Wie wil je zijn over vijf jaar? Over welke vaardigheden wil je beschikken over vijf jaar? Etc.

En hoe ga je dat bereiken? Welke stappen moet je nemen en wanneer ga je ze nemen? Deze grote beslissingen bepalen in grote lijnen je activiteiten van vandaag. Dus neem een stuk papier en schrijf je doelen op met de termijnen waarop je ze wil bereiken.

2. Je doel bereiken

Wanneer je de grote lijnen hebt uitgezet, kun je de meer gedetailleerde activiteiten inplannen. Stel dat het jouw intentie is om jouw bedrijf over vijf jaar te verkopen en daar zoveel mogelijk winst uit te halen. Waarschijnlijk is het een goed idee om een training te gaan volgen die je vertelt hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Of wellicht wil je een financieel adviseur inschakelen die jou verteld wat je precies moet doen om dat doel te bereiken. Om dit einddoel te bereiken zijn er tussenstappen nodig. In het voorbeeld van de verkoop van je onderneming moet je zorgen dat je zoveel mogelijk waarde creëert in het bedrijf. Als jij zelf de waarde bent van jouw bedrijf kun je het niet verkopen.

Welke tussenstappen moet jij doen om je doel(en) te bereiken? Schrijf deze tussenstappen op voor elke doel dat je in de loop van de tijd wil bereiken. Zet het doel in je agenda op de datum dat je het bereikt wil hebben en plan de activiteiten vanaf die datum terug in de tijd.

3. Dagelijkse bezigheden

Wanneer je je aan de planning houdt die je nu hebt gemaakt, kun je je doelen bereiken. Maar je hebt ook je dagelijkse bezigheden, zoals je administratie, je e-mail etc.

Schrijf voor één week alle activiteiten, die je doet op een dag, op en noteer hoe lang je met elke activiteit bezig bent. Om te kunnen kijken naar wat productieve tijd is geweest en wat niet. Rekening houdend met de doelen die je voor jezelf hebt gesteld.

Vervolgens kijk je naar je lijst van bezigheden en je vraagt je bij elk item af: brengt dit mij dichter bij mijn doel, is het neutraal of leidt het me weg van mijn doel? Als het je wegleidt van één van de doelen, doe het dan niet meer.

4. Plan je productieve tijd

Nu je alle activiteiten hebt vastgesteld die je dichter bij je doel gaan brengen of neutraal zijn, ga je ook deze in je planning zetten. Houd elke dag tijd vrij voor onvoorziene werkzaamheden. Wees reëel over de tijd die je nodig hebt om een activiteit af te ronden. Weet je op welk moment op de dag je het productiefst bent? Plan dan je belangrijkst activiteiten in.

5. Hou vol

Aan het eind van elke dag bekijk je de planning van morgen. Ben je aan een activiteit van vandaag niet toegekomen? Schuif hem door naar morgen of later als het niet urgent is.

Gebeurd dat regelmatig? Vraag je dan af of je je agenda realistisch beheert. Waarschijnlijk ben je langer bezig met activiteiten dan dat je denkt.

Veel mensen hebben weerstand tegen een strakke planning, omdat het hen beknopt in hun vrijheid. Een planning hanteren levert je echter ook vrijheid op. En deze vrijheid voelt beter omdat je je taken onder controle hebt.

Conclusie

Mijn intentie is om je, met het uitzetten van deze grote lijnen in het kader van timemanagement, aan het denken te zetten over wat jij kan doen om je tijd te beter in te delen. Zodat je je doelen kunt bereiken en tijd over hebt om te besteden aan activiteiten die je leuk vindt.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}