Regelmatig krijg ik de vraag voorgelegd van ondernemers: “Ik wil een advertentie plaatsen in …. (vaak lokaal blad), ik heb een mooi aanbod hiervoor gekregen. Wat denk jij hierover?”. Mijn advies hierin is dan vaak: niet doen.
Waarom kun je dit beter niet doen? Heel simpel: het is uiterst onzeker of je je investering hieraan terugverdiend. En het is ook nauwelijks meetbaar. Of je moet een specifieke advertentie met kortingscode opnemen die alleen in deze advertentie terugkomt. Ik zeg hiermee niet dat adverteren in printmedia helemaal niet (meer) werkt, anders zou dit immers überhaupt niet meer bestaan. Het werkt alleen minder goed voor kleinere ondernemers die hun beperkte marketingbudget maar één keer kunnen besteden.
Hoe krijg je conversie uit je advertentie?
Advertentieverkopers zeggen uiteraard dat hun dagblad, weekkrant/tijdschrift goed gelezen wordt. Maar bedenk dat je advertentie wel moet opvallen voor de lezer. Hieronder probeer ik uiteen te zetten wat er allemaal moet gebeuren voordat een lezer actie onderneemt op jouw advertentie.
- De ontvanger moet het dagblad/weekblad/folder lezen na ontvangst
- Het doel van het blad is in hoofdlijn nieuws vergaren. Het oog van de lezer moet vallen op de advertentie. Niet eerdere adverteerder heeft een professioneel marketingbureau dat weet hoe een advertentie in het oog springt. Veel advertenties missen daardoor aantrekkingskracht
- De advertentie moet de lezer aanspreken, hij/zij moet op dat moment een specifieke of latente behoefte hebben in waarmee geadverteerd wordt
- De lezer moet vervolgens naar de website of winkel gaan van de adverteerder en het product aanschaffen
- Als het een advertentie betreft voor een artikel dat veel via internet gekocht wordt, dan kan de klant ook nog een prijsvergelijking opvragen en het product elders kopen
Al met al nogal veel stappen en een zeer kleine kans tot een succesvolle aankoop.
Natuurlijk is het belangrijk dat mensen bekend worden met een merk/naam, maar adverteren is in dit kader een relatief dure vorm om dit te bereiken voor zelfstandig ondernemers. Zeker vandaag de dag, waarin je via social media veel sneller en gerichter kunt communiceren.
Advertentieverkopers zullen bij geen respons ook zeggen dat het tijd nodig heeft om op te vallen, mensen moeten nog bekend worden met je naam etc. Om vervolgens voor te stellen om tegen een aantrekkelijk(er) tarief de advertentie nogmaals te plaatsen.
Bij adverteren in een dagblad heb je ook geen gerichte doelgroep. Iedereen kan dit immers lezen, het lijkt op schieten met hagel. Als je bijvoorbeeld in de “LINDA” adverteert, dan lijkt dit blad speciaal gericht te zijn op vrouwen (al is 25% van de lezers echter man). Waarmee je al een veel specifiekere doelgroep hebt. Ook zijn de lezers van dit blad meer geïnteresseerd in lifestyle, een advertentie in deze categorie valt dan veel meer op.
Hoge advertentiekosten
De kosten voor een advertentie zijn vaak niet flauw. Ervan uitgaande dat je wilt dat een advertentie winstgevend is, moet je al gauw een aantal verkopen realiseren. Grote concerns zoals Unilever of Media Markt hebben enorme budgetten tot hun beschikking en eenmaal in de Media Markt winkel, kopen klanten vaak ook nog andere artikelen. Dit is dan ook niet vergelijkbaar met jouw bedrijf, met een klein scala aan producten/diensten en een aanzienlijk kleiner marketingbudget.
Wat werkt dan beter voor kleine ondernemers?
Naast adverteren zijn er zoveel andere mogelijkheden voor ondernemers om op te vallen. Maak als kleine ondernemer gebruik van social media. Ga aan de slag met videomarketing, schrijf artikelen en blogs. Geef webinars of klim weer eens ouderwets in de telefoon. Mocht je toch adverteren in printmedia, combineer dit dan altijd met een totaal concept van cross-mediale kanalen, zoals ook een aanvullende vermelding op een website van de leverancier van een dagblad, magazine etc.
Conclusie
Vermijd bij voorkeur het plaatsen van dure advertenties in printmedia en ga aan de slag met moderne concepten. Het zal het rendement van je investering ten goede komen en het vergroot je zichtbaarheid. Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat het niet zo is dat adverteren in printmedia helemaal niet meer werkt, anders zou het simpelweg niet meer bestaan. Als kleinere ondernemer is het echter vaak een zeer grote kostenpost met een behoorlijk grote onzekerheid qua terugverdienen van je investering.
Waarbij grotere concerns en bedrijven veel grotere marketingbudgetten ter beschikking hebben en focussen op grote naamsbekendheid. Dit is niet te vergelijken met de marketing van een kleinere zelfstandig ondernemer. En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar in algemene zin raad ik ondernemers aan om uiterst voorzichtig te zijn met deze vorm van promotie.
Wat is jouw ervaring met het plaatsen van advertenties? Heb je hier een positief rendement uitgehaald? En zou je dit aan- of afraden. Plaats je reactie in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt.
Wat een ontzettend broodje aap verhaal. Social media adverteren. . Wie is daar je lezer? Hoe meet je daar je respons. Ik heb zeer veel klanten die niet anders willen dan een advertentie in een h.a.h. krant. Social media helpt niet. Te kleine doelgroep. Bereik krant 41 duizend. 76% leest graag een lokaal blad. Bereik met je FB pagina 41.000 mensen. Kost je een vermogen. Internet is een haal medium een krant is een breng medium. Zou graag met u in discussie gaan.. 1 ding weet ik zeker. U gaat anders denken over de traditionele media.
Bedankt voor je reactie Jeroen, waarbij een verschil van mening uiteraard kan. Een advertentie op Facebook kost geen vermogen en daarmee bereik je relatief snel een grote groep mensen. Die je ook zelf kunt samenstellen. Als je hiervoor de juiste strategie kiest, dan kun je met een zeer beperkt budget een zeer grote groep mensen bereiken. Al snel meer dan 41.000. Uiteraard verkoop je niet direct iets op Facebook, maar gaat om leads te genereren en op een later moment mensen tot aankoop te laten overgaan. Er zitten 9 miljoen Nederlanders op Facebook. Combineer dit met de juiste aanpak en dit werkt ontzettend goed. Met dit aantal mensen op Facebook is het in ieder een niet te negeren kanaal. Wat begint met veel geven in plaats van halen. Bieden jullie als mediabureau ook oplossingen op het gebied van social media? Ik denk dat je hier als reclamebureau in deze tijd niet meer omheen kunt.
Beste Jeroen, dank voor je scherpe reactie. Ook interessant om te lezen hoe je internet en krant als medium definieert. Als advertentieverkoper voor een huis-aanhui-blad is dit ’n mooi argument om lokale retailers te overtuigen van het nut van het adverteren in h-a-h-kranten. Uiteraard is dit geen wet van meden en perzen, maar zeker inzetbaar ter overweging.
Ha Dennis,
Ik ben het er mee eens dat algemene advertenties in algemene media mij niet veel opleveren. Waar ik wel goede ervaringen mee heb is heel gericht adverteren in een blad waar mijn doelgroep komt (in mijn geval bijvoorbeeld de Genoeg). Dat zijn dan meestal ook wat ‘kleinere’ titels met een afgebakende doelgroep (in dit geval bewuste consumenten/consuminderaars). In dit specifieke geval weet ik ook dat ik de advertentie heb terugverdiend met een klant. Hetzelfde geldt trouwens voor banners op blogs, is mijn ervaring: levert niet veel op, mensen zien het vaak niet eens, maar ik heb wel eens geadverteerd op een specifiek blog, die mij ook aandacht gaven in het blog zelf en dan is het weer wel zinvol. Overigens is dit dan BtC adverteren, B2B zou ik ook eerder andere middelen inzetten.
Bedankt voor je reactie Yvonne. De doelgroep is inderdaad erg bepalend voor conversie. Daarnaast moet iemands oog ook maar net op je advertentie vallen en moet deze pakkend genoeg zijn om dit te onthouden of beter: direct actie te ondernemen. Dat maakt gericht adverteren best moeilijk, inclusief de daarmee gemoeide budgetten. Goed om te lezen dat je jouw investering eruit hebt gehaald. Adverteer je nog steeds?
Interessant verhaal Dennis. Ik volg je redenering. Ik denk inderdaad dat voor veel ondernemers printmedia minder interessant zijn om in te adverteren. Maar ik denk ook dat je betoog onvolledig is. Voor veel retailers zijn HAH-bladen juist een uitstekend medium om te adverteren. In B2B zijn vakbladen vaak erg interessant.
Van online adverteren is inderdaad bekend dat je ROI beter inzichtelijk te maken is. Maar daarmee is je ROI nog niet noodzakelijk hoger. Je kunt wel beter bijsturen en anticiperen. Dat helpt je om de ROI te optimaliseren.
Maar van social media hoor ik vooral dat de ROI juist heel lastig te berekenen is. Ook hier geldt, de aanhouders met diepe zakken winnen. Precies als in printmedia dus.
Je haalt ook nog even bloggen aan. Voor kleine ondernemers inderdaad vaak de beste strategie. Zorg dat je goede content maakt en publiceert. Geef je klanten vooral eerlijk advies. Dat levert je trouwe volgers op.
Maar als je uitrekent hoeveel dat kost (tijdsbesteding) dan is bloggen wel duur. Je hebt een hoop geinvesteerd voor je begint te oogsten. Niet meteen al te hoge verwachtingen van koesteren dus.
Uiteindelijk denk ik dat een goede mix het beste werkt. Hoe die mix er uitziet, is erg afhankelijk van je business / vakgebied. Maatwerk dus.
Ik hoop (onder andere) over die mix iets meer te leren in jouw e-book. Tot op heden is mond-op-mond reclame mijn belangrijkste bron van omzet. Maar ik blog sinds kort ook en ik denk erover om in vakbladen te adverteren. Adverteren via social media doe ik niet. Maar misschien na het lezen van jouw e-boek wel. Ben benieuwd.
Bedankt voor je waardevolle reactie. Adverteren is vaak maatwerk en wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet of minder goed. Als adverteren helemaal niet zou werken, dan zou dit al niet meer bestaan. Ik heb het artikel ook geschreven vanuit perspectief op mijn doelgroep. Waarbij ik erken dat HaH-bladen voor retailers vaak goed werkt. Maak je al gebruik van Facebook advertenties?
Volgens mij hangt de geschiktheid van printmedia af van het soort onderneming waarvoor je adverteert. Dit soort reclame kan zeker nuttig zijn in de ondersteuning van andere campagnes in de sociale media, autoreclame, etc. Ik stel mij eerder vragen bij het effect van de campagne via de telefoon. Dat wordt toch als opdringerig ervaren?
Bedankt voor je reactie Isabel. Het hangt inderdaad ook af van je doelgroep. Zo heeft bijvoorbeeld een retailer in de winkelstraat meer baat bij een advertentie in een huis-aan-huis blad dan een groot bedrijf in de business to business markt. Je wilt natuurlijk zo gericht mogelijk adverteren, bij printmedia is dit vaak wat lastiger, zeker als het een groot bereik heeft. Campagne voeren via de telefoon kan opdringerig zijn, behalve als het goed is uitgevoerd. Inclusief het maken van een goede selectie vooraf. In marketing is er dan ook geen “one size fits all” methodiek. En blijft het meest belangrijk om gericht te kijken en in te zetten wat voor jouw markt het beste werkt.