Dennis Jansen

In categorie: Verkoopgesprek

5 tips voor een betere persoonlijke presentatie bij toekomstige klanten

Afgelopen week zat ik tijdens het warme weer op een terras in het centrum van Breda. Ik geniet ervan om naar mensen te kijken en op deze dag kon dat gemakkelijk, want het was erg druk op straat.

Een jongeman die voorbij liep trok mijn aandacht op een positieve manier. Hij liep rechtop en ontspannen, had een vriendelijke en toegankelijke blik, zijn kleding was van goede kwaliteit en hij maakte een professionele indruk. Daarbij leek hij fit en gaf hij de indruk “het” onder controle te hebben.

Opeens veranderde mijn mening totaal door iets wat hij deed. Zijn mond ging open en hij blies een grote, roze ballon van zijn kauwgom. Daarna prikte hij deze kapot met zijn vinger. Al het positieve wat ik over hem had gedacht verdween in een tiende van een seconde. Ineens was hij gewoon één van de vele voorbijgangers van die middag.

Het herinnerde me aan de bevestiging van een eeuwenoud principe: elk onderdeel van je persoonlijke presentatie (d.w.z. wat je zegt en doet, maar ook hoe je eruit ziet) heeft invloed op de indruk die je maakt. Wanneer je je goed presenteert, vertel je eigenlijk dat je een goede indruk belangrijk vindt en respect hebt voor jezelf, je gesprekspartner, je product/dienst en je onderneming.

De relatie tussen hoe je eruit ziet en hoe je wordt ervaren

Je hoeft geen woord te zeggen om een (eerste) indruk te creëren bij mensen. Je verschijning zegt mensen dan iets over jou als persoon. Zo zegt je houding en uitstraling iets over je zelfvertrouwen, of je daadkrachtig overkomt en hoe je op basis daarvan dingen zakelijk gezien waarschijnlijk aanpakt.

Mensen worden beïnvloed door je uitstraling, verschijning en houding, of ze dat nu weten of niet en of ze nu vinden dat uiterlijk belangrijk is of niet. Dus ook als je vindt dat mensen je maar moeten accepteren zoals je bent, kun je ze (voor hen onbewust) negatief beïnvloeden. Zelfs als ze zélf beweren dat uiterlijk niet belangrijk is!

Dit is een situatie die je als ondernemer wil voorkomen. Als tijd besteden aan je uiterlijk ervoor zorgt dat het je kans op succes vergroot, waarom zou je het dan niet doen?

Ik zie echter regelmatig op ondernemersbeurzen, seminars en netwerkbijeenkomsten mensen die het ogenschijnlijk niet belangrijk vinden hoe ze zichzelf presenteren. Ik zie dan oude schoenen, jasjes van 3 maten te groot, onverzorgde pluizige baarden en een totale mismatch aan kleurencombinaties. Inclusief zelfgemaakte visitekaartjes, in het ergste geval zelf uitgeknipt met de printlijnen nog op de randen (ja, meegemaakt).

Bedrijfsbezoek en persoonlijke presentatie

Nu hoor ik je denken: “Maar ik weet toch niet altijd van tevoren of het bedrijf dat ik bezoek heel formeel of juist wat informeler is? Ik neem dan maar geen risico en ga toch in pak en stropdas”. Een goede gedachte, maar het risico is dat je “overdressed” bent en daarmee afstand creëert.

Je kunt dit vaak voorkomen door je vooraf te verdiepen in het bedrijf. Via de website krijg je vaak een goede indruk van de bedrijfscultuur. En kun je vervolgens je kleding hierop aanpassen.

Tip: zoek op YouTube eens op de naam van het bedrijf dat je gaat bezoeken. Je komt dan vaak een of meerdere bedrijfsvideo’s tegen, zodat je dan meteen kunt zien hoe je je kledingstijl hierop kunt aanpassen.

Tips voor een betere persoonlijke uitstraling:

  • Kleed je op de juiste wijze

Mensen in de financiële sector kleden zich anders dan mensen in de creatieve sector. Wanneer je in driedelig grijs naar een afspraak gaat waar het ontwerp van logo en website centraal staat, dan zou je de indruk kunnen wekken dat creativiteit niet je sterkste punt is.

  • Wees consistent

De ene keer wel gepast gekleed gaan en de andere keer niet, geeft verwarrende signalen. Zorg dat hoe je je kleedt consistent is met je doelen en met wat mensen van je verwachten.

  • Let op kleur

Kleur communiceert heel sterk en heeft een emotioneel effect op zowel de drager als de kijker. Deze emoties kunnen invloed hebben op het gedrag. Om kleur in je voordeel te gebruiken, bekijk je wat je beste kleuren zijn en pas je professionele garderobe daarop aan.

  • Koop kwaliteit

Goedkoop is duurkoop wordt wel gezegd en dat geldt zeker voor kleding. De basis items van je garderobe koop je in ieder geval van goede kwaliteit. Zoals de Amerikanen zeggen: “If you want to sell premium, you have to look premium”.

  • Let op de details

Vet haar, teveel make-up, teveel parfum, het laat allemaal zien dat je geen oog hebt voor de details. Zorg dat alles tot in de puntjes verzorgd is. Als ondernemer wil je laten zien dat je ook op details let.

Conclusie

Als ondernemer kun je op de meest uiteenlopende plaatsen in contact komen met nieuwe klanten. Ook onverwachts. De zakelijke wereld vraagt dus voortdurend om een goede eerste indruk. Waarbij je persoonlijke presentatie vaak meer communiceert dan je denkt. Als je hier rekening mee houdt, zal het een positieve invloed hebben op je zakelijke succes.

Op welke manier houd jij rekening met je persoonlijke presentatie in een zakelijke omgeving? Ik zie je reactie graag in het commentaarveld hieronder , alvast bedankt hiervoor.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}