Als ondernemer en persoon is het belangrijk om jezelf continue te ontwikkelen. Het leren van nieuwe dingen stelt ons immers in staat om telkens een stap verder te komen. Om dingen sneller, gemakkelijker en beter te doen. En om betere resultaten in ons ondernemerschap te krijgen.
Een uitspraak die we in dit kader vaak horen is: “Kennis is macht”. Dit is echter slechts ten dele waar. Het gaat immers vooral om de acties die je onderneemt en wat je doet met de kennis die je hebt. Kennis is dus GEEN macht als je dit niet combineert met het ondernemen van actie.
Herkomst van de uitspraak
De uitspraak “Kennis is macht” is afkomstig van de Latijnse uitspraak “Scientia Potentia Est” van Francis Bacon. Hij stelde dat kennis en scholing één van de belangrijkste dingen is in het leven. Het impliceert dat het hebben en delen van kennis de basis is voor het verbeteren van iemands reputatie en invloed en daarmee zijn/haar macht.
Het is hierbij interessant om in te zoomen op ondernemers en een veelvoorkomend probleem, namelijk: het hebben van te weinig klanten. Ik zie in dit kader vaak 2 dingen:
- Ze hebben te weinig kennis en vaardigheden op het gebied van verkoop en marketing
- Ze hebben deze kennis en vaardigheden wel, maar ondernemen geen, te weinig of de verkeerde actie
Kennis is pas macht als je actie onderneemt!
Je kunt dus alle kennis van de wereld hebben, als je geen actie onderneemt gebeurt er niets. Veel ondernemers vertonen uitstelgedrag als het gaat om activiteiten om nieuwe klanten te werven. Eén van de redenen van uitstelgedrag is perfectionisme. Waarbij mensen niet starten voordat het helemaal perfect is.
Het is echter veel belangrijker om “gewoon” te starten. Uiteraard wel met enige voorbereiding, maar het hoeft niet perfect te zijn. De lering die je namelijk krijgt door het te doen in de praktijk brengt je namelijk vele malen verder dan het perfect te willen doen en hierdoor te blijven hangen in eeuwige voorbereiding. En hierdoor niet te starten.
Bedenk jezelf het volgende
Het is goed om je hierbij te realiseren: wat is het ergste dat er kan gebeuren? Ik neem hierbij een eigen praktijkvoorbeeld. In 2004 gaf ik mijn allereerste workshop. Heel simpel, over gedrag en communicatie, op een zaterdagmiddag van 13:00 tot 16:30 uur. Voor een klein gezelschap dat voornamelijk bestond uit vrienden en bekenden.
Deze workshop wilde ik eigenlijk al veel langer geven, maar stelde dit telkens uit. Waarom? Ik was ervan overtuigd dat het nog niet goed genoeg was. Ik moest eerst nog dat ene boek lezen en dan zou ik voldoende weten om de workshop interessant genoeg te maken.
Vervolgens moest ik nog wat meer oefenen. Of een betere hand-out maken. Kortom: allemaal redenen waarom ik er maar niet aan begon.
Maar op een gegeven moment was ik een beetje klaar met mijn eigen uitstelgedrag. Misschien herken je dat, dat je denkt: nu ga ik het gewoon doen, ongeacht hoe het gaat of wat er gebeurt. Ik was er dus behoorlijk klaar mee en besloot om het gewoon te gaan doen. In no time had ik vervolgens een zaaltje geregeld, waren de uitnodigingen de deur uit en had ik een groepje mensen bij elkaar.
De vraag die me hierbij enorm had geholpen: wat is het ergste dat er kan gebeuren? Ik zou mijn tekst kwijt kunnen zijn. Een oefening loopt in de soep. Mensen vinden het niet interessant genoeg. Ik heb geen antwoord op een vraag. Of al deze dingen bij elkaar.
Maar ik bedacht me daarbij ook: mocht dit alles gebeuren, onwaarschijnlijk, maar het kan. Dan weet ik ieder geval 1 ding zeker: dan leer ik daar ontzettend veel van wat ervoor gaat zorgen dat mijn volgende workshop veel beter wordt. Dit wordt onderdeel van mijn leerproces om telkens een stap verder te komen. En toen besloot ik het gewoon te doen.
De workshop was zeer succesvol verlopen met veel positieve reacties. En ik dacht achteraf: ik had dit gemakkelijk veel eerder kunnen doen. En ik had er ook nog eens veel van geleerd.
Welke actie ga jij ondernemen?
Schrijf nu voor jezelf eens 3 dingen op die je de komende periode gaat doen. Dingen die je misschien al langer voorneemt om te gaan doen, die je al enige tijd uitstelt als het gaat om de groei van je bedrijf. En plan hier vervolgens ook een datum voor, stel jezelf een deadline. Zonder deadline blijft het vaak niet meer dan een “vaag” voornemen.
Stel jezelf hierbij ook de vraag wat het ergste is dat er kan gebeuren. Vertrouw op je aanwezige kennis. Mis je nog bepaalde kennis? Ga dit dan leren. En onderneem vervolgens actie. Op deze manier wordt kennis macht en vergroot je je reputatie en invloed. En onthoud: als je iets doet gebeurt er altijd iets.
Welke actiepunten heb je voor jezelf gepland voor de komende periode? Ik ben erg benieuwd hiernaar, kun je me dit laten weten via het commentaarveld hieronder? Alvast bedankt voor je reactie.
Goedemorgen Dennis,
Hoe kan ik inschrijven voor dat webinar?
Hallo Judith, bedankt voor je bericht. Je ontvangt later deze week bericht over het webinar, leuk dat je hieraan wilt meedoen.
Ik werk landelijk, (heb een bedrijf in kantoorinrichting) maar wil graag wat meer lokale bekendheid. Is het voor mijn branche nuttig om me aan te sluiten bij een netwerk als BNI of moet ik het via andere kanalen zoeken?
Verder ben ik sinds kort actief op Facebook en Linkedin, gaat mijn website op de schop en wil ik me meer als ergonomiespecialist gaan profileren. De eerste stappen zijn gezet, maar er is inderdaad altijd een “drempel”die verhindert er ook vol voor te gaan!
Bedankt voor je reactie Sandra en goed om te horen dat je werkt aan het krijgen van meer lokale bekendheid. BNI is een mooi concept, waarbij ze ook werken op basis van aanbevelingen. Het is dus minder “vrijblijvend” dan andere netwerkbijeenkomsten en hierdoor gerichter. Bezoek eerst eens een aantal bijeenkomsten van de BNI “chapter” van jouw voorkeur om te zien of hier ook daadwerkelijk de bedrijven van jouw voorkeur bij zitten. Het inzetten van meerdere kanalen raad ik van harte aan, je kunt dit op diverse manieren doen. Ik geef binnen nu en 2 weken een webinar hierover, ik help je hierin graag op weg met aanvullende ideeën. Voor nu nog een fijne dag en graag tot later.
Hallo Dennis,
Dank voor je antwoord, ik ga er over nadenken!
In het afgelopen jaar heb ik veel strategieën geleerd, nu implementeren maar! Ik ben erg benieuwd naar je marketingplan en hoe je een soort marketingkalender of planning maakt voor het nieuwe jaar.
Bedankt voor je reactie Janet, je ontvangt de uitnodiging voor het webinar op korte termijn.
Bedankt voor de waardevolle tips