Wat is je meest recente aankoop? Kies bij voorkeur een wat duurdere aankoop, dus niet een alledaags verbruiksartikel (zoals voor je werk bijvoorbeeld een pak kopieerpapier). Hoe kwam je de aanbieder hiervan op het spoor? Er is een grote kans dat dit via internet gebeurde.
Dat kan uit eerste hand zijn (directe zoekopdracht via Google) of uit tweede hand, dat je er via iemand anders van hoorde die dit aanraadde. Waarbij de kans ook daar weer aanzienlijk is dat deze persoon dit zelf via internet in eerste instantie tegen kwam.
Concreet: vandaag de dag begint de zoektocht van veel mensen online, als ze op zoek zijn naar een dienst of product. Het is dan ook belangrijk om online zichtbaar te zijn. De uitspraak: “Onbekend maakt onbemind” gaat in het geval van online marketing zeker op. In dit artikel geef ik je aantal manieren om (meer) zichtbaar op internet te worden.
Positioneer jezelf als expert
Niet beperkt tot, maar vooral als je in je werk kennis overdraagt aan anderen, is het belangrijk dat mensen je eerst leren kennen en vertrouwen krijgen. Zonder vertrouwen zal er vaak geen aankoop volgen.
Positioneer jezelf daarom als expert door het delen van jouw kennis en expertise. Bijvoorbeeld in de vorm van blogs, artikelen, video’s en webinars. Dit zijn uitstekende manieren om op het netvlies te komen en blijven van potentiële klanten.
“Iedereen doet dit al”
Ik hoor mensen om me heen regelmatig zeggen, dat “bijna iedereen dit al doet”. Mijn ervaring is dat dit absoluut niet het geval is. Ik geef regelmatig lezingen, events en webinars en doe daarbij dan vaak enquêtes wie er op welke manier proactief aan zichtbaarheid werkt. De globale uitkomst hiervan is dan vaak als volgt:
- 50% van de aanwezigen heeft geen blog
- Van de 50% die dit wel doet, heeft 80% geen vaste structuur en blogt minder dan hij/zij graag wilt
- 75% van de aanwezigen geeft nog geen webinars, ook al weten ze dat dit een krachtige manier is om zichtbaar en aantrekkelijk te worden
- 90% van de aanwezigen heeft geen automatische (mail)funnel, voor het stapsgewijs en automatisch creëren van extra vertrouwen, inclusief een mogelijk aanbod in deze funnel
- 70% van de aanwezigen heeft nog geen video geplaatst op internet (eigen website, Facebook, YouTube)
Dit aantal kan wat afwijken voor een specifieke doelgroep. Als ik een webinar geef voor mensen die al webinars geven, dan merk ik dan het overgrote deel hiervan ook al blogt. Dit omdat webinars vaak een “logische” volgende stap zijn qua marketing.
En ondernemers die regelmatig webinars geven, maken gemiddeld genomen vaker video’s. Dit omdat ze niet terugdeinzen voor techniek, bij webinars komt in het begin immers ook best wat techniek kijken. Maar in grote lijnen geven bovenstaande gegevens een aardig beeld. Met andere woorden: ondernemers laten dus ontzettend veel kansen liggen om (meer) zichtbaar te zijn.
Het goede nieuws is: als je dit gaat doen, dan gaat dit je direct meer zichtbaarheid, website bezoekers, leads en klanten opleveren. Het slechte nieuws is: als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel. Belangrijk is hierbij wel dat mensen kritischer zijn op de inhoud dan een paar jaar geleden. Zorg er dus voor dat de content die je deelt van hoog niveau is.
En durf dit ook te delen. Wat ik vaak hoor van ondernemers is dat ze zeggen: “Maar ik ga mijn beste kennis niet delen, daar moeten mensen voor betalen”. Bedenk echter dat je nooit al je kennis kunt delen. En dat er altijd mensen zijn die meer willen. Meer kennis, meer diepgang, meer begeleiding. Deze mensen gaan zich dan vanzelf bij je aanmelden. Goede marketing begin met geven. Wees niet bang om te geven. Deel vanuit passie en maak jezelf niet onzichtbaar vanuit angst dat je anders teveel weggeeft.
Wees niet bang voor de techniek
De reden dat veel ondernemers vormen van online marketing nog niet omarmen, is vaak omdat de techniek ze tegenhoudt. Laat je hier echter niet door afschrikken. De eerste keer iets uitvinden kan ontzettend veel tijd in beslag nemen. Dit kan het instellen van een webinar zijn (inclusief maken van je presentatie, uitzoeken hoe de software werkt, een aanmeldpagina maken etc.), of het maken en publiceren van een video.
Het grote voordeel is echter, dat als je dit eenmaal hebt gedaan, dit de keer daarna vaak kinderspel is. Ik sprak laatst een ondernemer die ik hielp met het opzetten van zijn eerste webinar. Hij vertelde me: “Als ik van tevoren had geweten hoeveel werk dit was, dan was ik er wellicht niet aan begonnen”. Vervolgens vroeg ik: “Maar stel dat je nu volgende week meteen je tweede webinar zou geven, hoeveel tijd kost het je dan?”. Hij antwoordde: “Ja, dan is dit nu een fluitje van een cent”.
Doorzettingsvermogen is hierbij een belangrijke factor. Mijn ervaring is dat als je ergens aan begint en je je hier ook helemaal op focust, je hier ook energie van krijgt. En al het harde werken achteraf meer dan de moeite waard is.
Bedenk ook hier weer: jij bent degenen die het doet en actie onderneemt. Je onderscheid je hiermee direct van anderen die dit niet doen. Je gaat hierdoor dus altijd winnen van je concurrenten, dat kan niet anders. En hierdoor bij die 25% van de mensen horen die het gewoon doet.
Het hoeft niet perfect te zijn
Bedenk ook dat het niet perfect hoeft te zijn. Begin gewoon en doe daarna stap voor stap aanpassingen in de loop van de tijd. Telkens een stapje beter. Er kan in dat kader dan ook niets “fout gaan” of “mislukken”. Meest belangrijk is welk “label” je erop plakt als je niet het resultaat krijgt wat je wilt. Bijvoorbeeld weinig bezoekers, aanmelders of kopers ergens voor.
Je kunt dan zeggen: “Ik heb gefaald, het is mislukt, dit is blijkbaar niet voor mij weggelegd”. Of iets vergelijkbaars. Of je kunt het zien als dat je iets waardevols geleerd hebt en het hierdoor de volgende keer beter gaat doen.
Ik doe niets anders in mijn bedrijf. Ik leer, probeer, test, experimenteer en verander. Zo goed als ik kan, naar beste kunnen. Allerlei dingen, via allerlei platformen, via allerlei tools. En ik leer en groei. En krijg ondertussen ook nog extra klanten.
Dat is eigenlijk fantastisch. Veel implementeren en leren en er ook nog voor betaald krijgen, geweldig toch? Dit is wat mij betreft echt een winnende mindset. Ik wil je vragen om dezelfde mindset te hanteren. Voor jou werkt dit niet anders.
Het voordeel is dat ik dit niet alleen voor mijn eigen zichtbaarheid en groei gebruik, maar de beste methodieken, strategieën, tips en tools ook direct 1-op-1 doorgeef aan mijn klanten. Ik leer ondernemers immers om zichtbaar en aantrekkelijk te worden en gemakkelijker nieuwe klanten te krijgen. Mijn motto, wat ook op mijn website staat, is: “Meer klanten met minder moeite”.
Weerstand voor lering en groei
Daarom vind ik het werk dat ik doe ook zo ontzettend leuk. Ook ik ervaar op bepaalde momenten weerstand. Bijvoorbeeld als ik iets nieuws implementeer en het hierbij aanzienlijk langzamer ga dan ik vooraf verwachte. Of ik niet de resultaten krijg die ik wilde. Ik realiseer me dan dat ik deze weerstand nodig heb om te leren en groeien. Dat deze weerstand me verder gaat brengen.
Onderneem dus actie als het gaat om zichtbaarheid en laat je hierbij niet tegenhouden door techniek. Gebruik dit niet als excuus om niet te starten. Techniek kun je immers ook uitbesteden. Zo kun je als ondernemer het maken van aanmeldpagina’s voor je webinar handig uitbesteden. Of het instellen van je webinar. Of het maken van je ebook. En zo zijn er nog tientallen werkzaamheden, je hoeft niet alles alleen te doen.
Welke online strategie kun je het beste hanteren?
Er zijn vandaag de dag dus ontzettend veel manieren om online zichtbaar te worden. Hieronder vind je de meest voorkomende manieren:
- Start een blog waarin je waardevolle kennis deelt. Hierdoor positioneer je jezelf als expert. Wees niet bang om extreem goede content te delen. Dit zal ook worden opgemerkt op social media, waardoor je een groter bereik krijgt. Zorg er ook voor dat je blog er visueel goed uitziet. Ook hierdoor stijgt het vertrouwen van bezoekers.
- Bouw vanuit dit blog ook een mailinglijst op van trouwe lezers en volgers. Als je namelijk periodiek waardevolle content deelt (artikelen, video’s, webinars, templates of wat dan ook), dan gaan mensen vanuit dit vertrouwen vroeg of laat bij je aankloppen voor meer. Wat op zich ook heel logisch is. Ze kunnen op zoek gaan naar iemand die ze nog niet kennen, of ze kunnen naar jou waarvan ze al weten dat jij gespecialiseerd bent in X of Y. Dan is de keuze snel gemaakt.
- Maak een gerichte mailfunnel voor opvolging van mensen die zich aanmelden voor je mailinglijst. Deze serie van mails kenmerkt zich vooral door het geven van veel waarde. Aan het eind van je mailfunnel kunnen je een gerichte vervolgactie voorstellen. Dat kan een persoonlijk gesprek zijn, een introductieseminar, een betaalde training of dienst, of het toesturen van een proefpakket X.
- Ga starten met webinars en deel hierdoor ook waardevolle content. Webinars zijn ideaal om een grote groep mensen te bereiken. Het werkt dus vooral op korte termijn goed. Daarnaast is het ook effectief voor gebruik van je tijd, je bereikt deze mensen immers ook allemaal tegelijk. Je kunt je webinar daarnaast ook opnemen en op een later moment weer voor andere marketing doeleinden gebruiken.
- Maak je website vindbaar en geschikt voor mobiele weergave. Op welke zoekwoorden wordt je online gevonden? Het is belangrijk om in Google naar voren te komen bij een zoekopdracht. Natuurlijk kan niet iedereen op de eerste pagina staan. Maar je kunt door gebruik van niet alledaagse “keywords” en verdere optimalisatie wel degelijk sterk naar voren komen. Zorg ook voor een goede mobiele weergave van je site, omdat steeds meer mensen via mobiele apparaten op internet surfen. Dit zal alleen maar toenemen. Ik schrijf hier binnenkort nog een artikel over.
- Zorg voor een gericht “standaard” aanbod. We noemen dit ook wel je “core product”. Het is een aanbod wat in principe altijd gelijk is, wat je gemakkelijk standaard kunt aanbieden. Wat qua inhoud en vorm super aantrekkelijk is om “ja” tegen te zeggen. In mijn geval zou dit bijvoorbeeld een systeem om online nieuwe klanten te krijgen kunnen zijn.
Dit systeem kan ik in feite op allerlei momenten aanbieden, aan veel mensen. Ik hoeft niet telkens aanbieden op maat te maken, het bespaart me dus ook veel tijd. Waarbij ik me wederom realiseer dat dit gemakkelijker is voor mensen die voornamelijk kennis overdragen. Maar het kan ook voor jou geschikt zijn als je in een andere vakgebied actief bent. Een “core product” vergemakkelijkt je marketing en het bespaart je veel tijd.
Als je deze stappen gaat doen, dan zal je merken dat je meer mensen bereikt en hierdoor aantrekkelijk wordt voor hen.
Welke onderdelen kun jij nog verbeteren als het gaat om jouw online zichtbaarheid? En welke gerichte acties acties ga je de komende weken oppakken? Laat dit eens weten in het reactieveld hieronder, alvast bedankt voor je bericht.