Dennis Jansen

In categorie: Online Marketing

Hoe je afgehaakte online kopers simpel en automatisch terugwint

Je hebt het zelf ook vast weleens meegemaakt: je bent online aan het shoppen, voegt het item toe aan je winkelwagen en komt vervolgens op de afrekenpagina.

Maar… je koopt vervolgens niet. Herkenbaar? Je bent niet de enige.

Een hoog percentage van afgehaakte kopers leidt tot gemiste omzet, een gemiste kans om van een bezoeker een betalende klant te maken.

Volgens onderzoek verlaat bijna 70% van de klanten hun online winkelwagentje zonder af te rekenen. Op mobiele apparaten is percentage nog hoger, namelijk 85% (!).

Een vuistregel hierbij is: hoe smaller het scherm, hoe groter de kans dat iemand niet afrekent. Dit is een probleem, gezien het feit dat online kopers vaker hun mobiele telefoon hiervoor gebruiken dan hun laptop of desktop pc.

Hieronder lees je hoe je een deel van deze afgehaakte bezoekers kunt terugwinnen. En dat ook nog een geheel automatisch.

Oorzaken van niet afrekenen

Ik had me eerder niet gerealiseerd dat dit gemiddelde percentage zo hoog was. Ik deed de aanname dat de meeste mensen die een afrekenpagina bezochten, wel tot aankoop zouden overgaan.

Ingegeven vanuit de gedachte: “Ze zijn immers niet voor niets op deze pagina, toch?”. Niets is dus blijkbaar minder waar.

In een eerder artikel schreef ik al over hoe je een goed scorende afrekenpagina maakt. Inclusief de belangrijkste redenen waarom mensen niet afrekenen.

Een opsomming van deze belangrijkste redenen:

  • Onverwachts bijkomende kosten (bijvoorbeeld niet eerder vermelde verzendkosten)
  • Verplicht aanmaken van een account (drempel)
  • Ontbreken van de betaalmethode van voorkeur (weinig saldo op lopende rekening, maar wel PayPal saldo, maar deze betaalmethode ontbreekt)
  • Te weinig productinformatie
  • Last minute twijfel, gebrek aan vertrouwen
  • Andere afleidende oorzaak (afspraak, snel weg moeten, voornemen om dit later te doen, maar dit wordt vervolgens vergeten)

Terugwinnen van afgehaakte kopers

Gezien de genoemde percentages denk ik dat het belang van een geoptimaliseerd afrekenproces duidelijk is.

Dat kun je enerzijds doen door het maken van een goed scorende afrekenpagina.

Daarbij noemde ik eerder al het belang van de volgorde van de afrekenvelden. Bij veel “standaard” afrekenpagina staat dit veld ergens onderaan, zie deze afbeelding:

Op een voor verkoop geoptimaliseerde afrekenpagina wordt er echter vaak als eerste naar het mailadres gevraagd:

Waarom? Heel simpel: hierdoor kan de aanbieder je namelijk bij het (om welke reden dan ook) niet afronden van je transactie een aantal gerichte opvolgmails sturen.

Want waarschijnlijk heb je dit soort mails zelf ook weleens ontvangen. Deze hebben dan bijvoorbeeld als titel:

  • Is er iets misgegaan?
  • Reken alsnog af
  • Heb je nog een vraag?
  • Je online winkelwagen wordt over 24 uur verwijderd

Of een variant hierop.

Veel grote ketens, maar ook kleinere ondernemers, maken hier gebruik van. En het leidt onverminderd tot tussen de 10 tot 25% teruggewonnen en dus extra omzet.

Kijk maar eens naar de onderstaande statistiek. Dit zijn cijfers uit een online dashboard van een mijn klanten, naar aanleiding van zo’n afgebroken winkelwagen mailserie.

Zoals je ziet is er hier € 981,40 aan omzet teruggewonnen in een jaar tijd uit 7 herstelde winkelwagens. Dit komt neer op een “recovery rate” van 25%. Oftewel 25% van de mensen die zo’n serie van 3 mails hebben gekregen, is daardoor alsnog tot aankoop overgegaan.

Dit is dus omzet die je anders niet gehad zou hebben. In feite dus gewoon gratis geld. En de ondernemer uit dit voorbeeld heeft slechts een paar producten die hij verkoopt en ook niet extreem veel bezoekers op z'n site.

Kun je nagaan wat dit betekent als je (veel) meer producten hebt in je online shop en ook veel bezoekers. Bijvoorbeeld als je ook werkt met het genereren van bezoekers via online advertenties.

Dat kan oplopen tot wel duizenden euro's per jaar, een mega impuls voor je online omzet.

En dat ook nog eens volledig automatisch. Als je deze mailserie eenmaal hebt ingesteld, doet 'ie voor al je online product z'n werk.

Aantal mails en tijden

Gemiddeld wordt er hierbij gebruik gemaakt van 3 van deze mails. Je kunt deze mails het beste op deze momenten versturen:

  • 1e mail: na 1 tot 4 uur
  • 2e mail: na 24 uur
  • 3e mail: na 48 uur

Je komt ook deze variant tegen, met 1 uur, 12 uur en 24 uur. Vanuit de gedachte: “Je moet het ijzer smeden als het heet is”. In dit geval: als iemand blijkbaar sterk nadenkt over het doen van een aankoop:

Hier is het tijdschema dus wat korter. Dit wordt met name gedaan in een sterk concurrerende markt, waarbij het product bij meerdere aanbieders gekocht kan worden en waar er sterk op prijs geconcurreerd wordt.

Stuur bij voorkeur niet meer mails dan 3. Als iemand na een 3e mail niet afrekent, is het onwaarschijnlijk dat dit na een 4e, 5e of nog meer mails wel gebeurt. Meer mails leidt in dat geval alleen maar tot meer irritatie en dat wil je uiteraard niet.

Software om dit te implementeren

Om gebruik te kunnen maken van verkoop geoptimaliseerde afrekenpagina's, kassakoopjes, 1-klik upsells en afgebroken winkelwagen mails zijn vaak een of meerdere specifieke tools nodig.

Een goed voorbeeld hiervan is het in Nederland goed bekend staande Plug & Pay van IMU. En buiten Nederland zijn ClickFunnels, ThriveCart, PayKickstart en Cartflows bekende spelers. Zonder uitzondering meer dan uitstekende tools, waarbij aan al deze tools een jaarlijks terugkerend prijskaartje hangt van minimaal € 500.

Je kunt dit alles echter ook doen met FunnelKit. En je hebt nu de mogelijkheid om hiervoor een levenslange licentie kopen voor slechts een eenmalige investering van 249 euro. Dat is de helft van wat andere aanbieders minimaal per jaar vragen. Je betaalt daarna nooit meer iets.

Het is een 100% alternatief voor Plug & Pay, ClickFunnels, ThriveCart, CartFlows etc. Dit is inclusief levenslange updates en support (die uitstekend is, de beste support die ik qua software tot nu toe heb ervaren).

Ik kan je dit op deze manier aanbieden omdat ik het verleden een aantal lifetime licenties hiervoor heb aangeschaft (die nu niet meer verkrijgbaar zijn). Bekijk daarom nu alle info hierover.

Bekijk de speciale FunnelKit lifetime deal >>

Ik had destijds 30 van deze licenties, waar er op dit moment nog 18 van over zijn. Niet om druk te creëren of een flauwe schaarste truc of iets dergelijks, maar gewoon wat het is: ik heb geen ongelimiteerd aantal licenties. Maak hier dus snel gebruik van.

Als je ook maar iets op je website aanbiedt dat mensen online kunnen afrekenen bij je, dan mag je deze deal echt niet missen. Het gaat je online business en omzet compleet veranderen, waarbij je deze deal in feite nergens meer vindt voor dit bedrag.

Bekijk de mogelijkheden op https://dennisjjansen.nl/funnelkit-lifetime-deal/

Samengevat

Afgebroken winkelwagen transacties zorgen voor veel verloren omzet. Inzicht in de redenen waarom shoppers hun winkelmandje achterlaten en strategieën om dit te verminderen helpen om dit te verminderen.

Het gebruik van e-mails om mensen alsnog te motiveren om tot aankoop over te gaan, is een zeer effectieve strategie om een deel van deze verloren omzet terug te winnen. Dit levert volautomatisch gemiddeld 15 tot 25% meer online omzet op.

Ik adviseer je daarom om hiermee aan de slag te gaan en wens je veel extra online omzet.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}