Dennis Jansen

In categorie: Mindset

Hoe je meer klanten krijgt, zonder investering

“Ik vind het wel heel interessant” zegt mijn klant, “maar ja, het budget hè?! Ik heb er geen budget voor”.

Helaas kom ik het regelmatig tegen: ondernemers die wel vooruit willen, maar geen geld hebben. Zonder investeren in nieuwe kennis lukt het (kennelijk) ook niet en zo draaien ze in een kringetje rond.

“Waar succesvol ondernemen mee begint is het volgende” zeg ik tegen mijn klant “en dit is helemaal gratis”……

Mindset als basis voor succes

Succesvol zijn begint in je hoofd. Denken als een succesvolle ondernemer. En het goede nieuws is, dat kun jij ook.

Er zijn verschillen te constateren in de mindset van een succesvolle en minder succesvolle ondernemers. Laten we eens kijken wat deze verschillen zijn.

Minder succesvolle ondernemers denken vaak het volgende:

  • Ik moet alles alleen doen en kunnen;
  • Ik weet alles zelf en wat ik niet weet, zoek ik op;
  • Als het niet lukt, dan ben ik een mislukking;
  • Ik focus op wat ik weet dat ik kan bereiken;
  • Ik blijf binnen mijn comfort zone;
  • Ik investeer niet teveel, want het is crisis;
  • Ik netwerk alleen op een netwerkbijeenkomst en niet daarbuiten;
  • Ik weet nog niet precies welke kant ik op ga met mijn bedrijf;
  • Als ik minder werk heb, ga ik pas weer nieuwe klanten werven.

Terwijl succesvolle ondernemers bijna tegenovergestelde overtuigingen hebben:

  • Ik vraag hulp wanneer ik kan;
  • Ik volg trainingen als ik iets niet kan/weet;
  • Als het niet lukt, probeer ik wat anders;
  • Ik wil de lat hoog leggen;
  • Ik treed constant buiten mijn comfort zone om te kunnen groeien;
  • Ik kan mijn bedrijf laten groeien ondanks de recessie;
  • Ik netwerk overal;
  • Ik heb een sterke focus;
  • Ik focus op up-sell en herhalingsaankopen door mijn klanten;
  • Ik doe elke dag verkoop- en marketing activiteiten.

Het zal geen geheim zijn dat de mindset van een succesvolle ondernemer meer klanten oplevert.

Van een minder succesvolle naar succesvolle mindset

Ja, dat kan. De eerste stap om dat te doen is te accepteren dat je niet alles weet. Maar dat je het wel wil leren.  Elke succesvolle ondernemer is immers ook klein begonnen.

Wat wij als ondernemers tot onze beschikking hebben voor ons bedrijf is voor iedereen gelijk. We gebruiken dezelfde computers, zitten achter dezelfde bureaus, gebruiken hetzelfde papier, rijden in dezelfde auto’s, hebben evenveel uren in een dag en hebben dezelfde potentiële klantenkring.

Dit maakt het verschil

Wat maakt dat de ene onderneming succesvol wordt en de andere niet? Jij! Jij maakt het verschil. Persoonlijke ontwikkeling is de sleutel tot jouw succes. Als je meer wil, zal je meer moeten zijn.

Als je iets wil verbeteren, zal jij moeten verbeteren. Als je dingen wil veranderen, zal jij moeten veranderen. Als je je onderneming wil ontwikkelen zal je jezelf moeten ontwikkelen.

Persoonlijk groeiplan

Je maakt hiervoor een persoonlijk groeiplan. Dit staat er in ieder geval in:

  • Lees elke dag 10 bladzijden van een inspirerend boek dat gaat over succes. Zo lees je ongemerkt 12 boeken in een jaar en verandert je mindset vanzelf;
  • Luister per dag minimaal 20 minuten naar een audio opname van een training. Per jaar krijg je zo 130 uur training. De weekenden niet meegerekend;
  • Lees elke dag iets van een blog van een inspirerend persoon, zoals Seth Godin of Tony Robbins. Deze mensen weten hoe ze mensen moeten motiveren en dat heb je nodig, zeker als je alleen werkt;
  • Laat je begeleiden door experts op het vakgebied van jouw aandachtspunten. Zij hebben het wiel al voor je uitgevonden en kunnen je stap voor stap precies vertellen en leren wat je nodig hebt;
  • Doe, het liefst elke dag, maar in ieder geval elke week, iets dat buiten je comfortzone ligt. Als je weerstand voelt, betekent dat dat je iets aan het leren bent. En succesvolle ondernemers zijn nieuwsgierig en leergierig en niet bang om te falen. Ze leren van iedere nieuwe ervaring;
  • Houd je aan afspraken die je maakt met jezelf. Je discipline is zoals een spier die je kunt trainen. Zo laat je aan jezelf zien dat je iemand bent op wie je kunt bouwen. En als je op iemand kunt bouwen durf je meer risico’s te nemen. En dat is nodig voor succesvol ondernemerschap.

Breid dit persoonlijke groeiplan uit naar wens. Een succes-mindset is de basis van elke succesvolle ondernemer. En het is helemaal gratis.

Inspirerend boek over mindset

Indien je een inspirerend boek hierover wilt lezen, lees dan het boek “Mindset”, van Carol Dweck. In dit boek demonstreert Dweck dat een denkrichting zich ontwikkelt tijdens de kinderjaren én tijdens de volwassenheid en invloed heeft op ieder aspect van ons leven; van werk tot sport, van relaties tot ouderschap.

Ze onthult hoe de creatieve genieën van deze wereld op alle vlakken (muziek, literatuur, wetenschap, sport, zakelijk) deze flexibele denkrichting toepassen om resultaat te bereiken. En misschien nog belangrijker, Carol Dweck laat zien hoe we een vaste, gefixeerde mindset kunnen veranderen om succes en resultaat te behalen.

Meer informatie over dit boek vind je op deze pagina.

Conclusie

Naast onmisbare kennis en vaardigheden is je mindset veruit het meest bepalend voor je succes. En kun je dit wel degelijk trainen en ontwikkelen.

Hoe denk jij over het onderwerp houding/mindset en vaardigheden? Hoe is de verhouding hiertussen en waar ligt volgens jou het zwaartepunt? En op welke manier besteed jij hier aandacht aan? Of heb je op dit gebied nog andere tips voor groepsleden. Ik zie je reactie graag in het commentaarveld hieronder.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Heel interessant artikel, ik herken hier veel van mezelf in, maar alle tips zijn natuurlijk welkom en die vond ik hier zeker. Voor iedereen die denkt dat je geld tekort komt om hoog in google te komen, bezoekers te genereren.. Het is mij gelukt zonder budget. Tik sieraden groothandel in bij google en je ziet mij op pagina 1! Ik heb hier niets voor betaald. Geen google adwords (zal vast werken met het juiste budget), geen advertenties op wat voor site dan ook (ok 9 euro op marktplaats)Alleen positief zijn, doorzetten, geloven in je product, social media (gratis) heeft mij op de 1e pagina gebracht. En belangrijk per dag 100+ bezoekers op mijn site, allemaal prospects waar ik zuinig mee omga en vooral ook koester.
    Dit alles heb ik in 1 jaar voor elkaar gekregen, het kan dus echt!.
    Wat ik met het bovenstaande wil zeggen is vooral geloven in jezelf, je capaciteiten en natuurlijk je product. Heel hard werken en niet opgeven.
    Ik wens iedereen veel succes!

    1. Bedankt voor je reactie Marja, een mooie praktijkvoorbeeld. Natuurlijk moet je inderdaad wel zelf iets doen, succes komt immers niet vanzelf. Maar het sterkste mechanisme hiervoor zit inderdaad tussen je oren. Heb je mijn ebook al gelezen?

      1. Dag Dennis, dank voor de wijze input. En zoals hierboven al geschreven; het lijkt simpel maar het cruciale punt is denk ik – het uitvoeren van alles. En daar wil het nog wel eens haperen. Ik zal in iedergeval jouw input delen met de ondernemers die ik mag adviseren en ondersteunen en voor mijzelf is het tevens een uitstekende reminder! Dank! Groet Anne Krikke

  2. Beste Dennis,

    Top stuk! Erg herkenbaar en het werkt zeker.

    Bedankt dat je dit deelde.

    Vriendelijke groeten,

    Dick Wever
    G.van Dalen’s Vleescentrale B.V.

    P.S: Erg netjes Marja super hoor!!

  3. Hi Dennis, interessante site met zinvolle opmerkingen en tips.
    Als business consultant heb ik succesvolle ondernemers meegemaakt die niet vanuit een goudgerand businessplan hun bedrijf dreven maar op basis van passie. Bij de bank gaat het dan niet om welsprekendheid, maar meer om de overtuiging “soliditeit”. Dat komt helaas in een jaarrekening niet tot uitdrukking, het is een belangrijke competentie.
    Zo ook het vermogen om aanvullende capaciteiten bij medewerkers aan te trekken i.p.v. steeds meer van hetzelfde gehalte aan ja-knikkers.

    Veranderingen zijn niet altijd verbeteringen, maar als het beter moet dan moet het per definitie wel anders!

  4. Hoi Dennis,

    Goeie tips, waarvan ik er een aantal al langer toepas.

    Ik kan wel wat vertellen over mijn ervaring en moeilijkheden als ‘kleine’ zelfstandige…

    Ik heb een eenmanszaak en werk vooral als freelance software-ontwikkelaar bij klanten op locatie. Ik begon ooit met de eigen zaak om naast mijn werk voor klanten ook software in eigen beheer te kunnen maken, om daar extra inkomen uit te halen. Dat betekent voor mij dat ik regelmatig een tijd thuis zit te programmeren, zonder dat dat meteen iets opbrengt, maar wel steeds met een plan en een duidelijk doel. Toch is het niet eenvoudig, omdat iets degelijks opzetten veel tijd kost en ik na een paar maanden toch elke keer weer bij een klant aan de slag moet, omdat ik anders geen omzet draai. Wat software-ontwikkeling betreft is het door de komst van apps en het hele mobiele gebeuren wel gemakkelijker geworden om op je eentje iets te maken dat veel mensen bereikt. Toch is de balans tussen werken aan eigen spullen, die voorlopig niks opbrengen, en ‘moeten’ gaan werken bij de klant soms lastig. Het gevoel van ‘op deze manier krijg ik nooit iets af’ komt dan wel eens opzetten.

    Maar ik geloof dat je als eenpitter ook veel kunt bereiken, en dat – zoals je zelf aangeeft – motivatie en discipline erg belangrijk is.

    Groeten,
    Jurgen

    1. Bedankt voor je reactie Jurgen. Heb je weleens nagedacht over diverse andere verdienmodellen? Dus bijvoorbeeld je kennis verkopen ipv je uren? Tijdens mijn 2-daagse event op 8 en 9 juni, dat slechts EUR 97,- kost, leer je hier meer over. Meer info hierover op http://www.vermenigvuldigjeverkoop.nl. Succes Jurgen en graag tot later.

  5. Wat ik zelf merk is de opstuwende werking van het onderzoeken en bedenken van een eigen bedrijfsidee en dat langzaamaan vorm gaan geven. En dan komt toch ook de onzekerheid; wat kan ik, heb ik, doe ik anders dat mijn bedrijf voldoende herkenbaar en levensvatbaar maakt.
    Dan weet ik dat veel zit in mijn bevlogenheid, passie en overtuiging en ga aan het werk.
    Ik organiseer mijn netwerk, actieveer mijn hulptraject (zoek mijn coach uit die ik via Start Smart mag raadplegen)
    en zo zet ik mijn route uit stap voor stap.
    Ik vraag me af op welk moment je als ondernemer ook echt met je bedrijf naar buiten treedt.
    Ik heb de indruk dat vrouwen daar te bescheiden in zijn; het al teveel als klaar product willen hebben alvorens ermee naar buiten te treden en dat kan dan juist verder ontwwikkelen bemoeilijken.

  6. ik denk dat ik in het verhaal van Dweck een omslagpunt zie voor mezelf: doen, risico’s nemen. Falen deed ik genoeg, geen moeite mee om te accepteren. Maar Dweck toont dat je de verbeterpunten moet opzoeken. En ook het falen.Dat wat ze stelt over kinderen opvoeden ga ik hier aan tafel invoeren. Dan leer ik hen al vroeg een op groei gerichte mindset aan.
    dank voor het attenderen op deze psychologe!
    Liesbeth

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}