Waardevolle leads genereren en klanten werven met een webinar

Ondernemers kunnen op diverse manieren zichtbaar worden en klanten werven. Waarbij de techniek niet stilstaat en steeds gemakkelijker en toegankelijker wordt. Eén van de manieren om snel in contact te komen met jouw doelgroep en met hen waardevolle kennis te delen, is door het organiseren van een webinar.

Dit draagt eveneens bij aan het creëren van vertrouwen, de belangrijkste voorwaarde voor het opbouwen van een goede klantrelatie. Mensen krijgen zo een betere indruk van jou als persoon, je kwaliteiten en jouw diensten.

Hieronder vind je de belangrijkste voordelen van webinars. Inclusief een aantal punten om op te letten bij het organiseren van je (eerste) webinar.

Voordelen geven webinar

Hieronder de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Training op afstand, je hoeft er dus niet de deur voor uit
  • Geen trainingsmappen of geprint lesmateriaal
  • Als deelnemer vaak tot het laatste moment aanmelden;
  • Combinatie van visuele en auditieve elementen
  • Hoge mate van interactie (chat, polls, vragen, links delen etc.);
  • Geen specifieke technische IT-kennis vereist;
  • Geautomatiseerd proces van uitnodigingen en bedankmails
  • Meer bekendheid bij goede promotie;
  • Benadrukking van je expertstatus;
  • Groot bereik;
  • Laagdrempelig voor potentiële klanten om met je kennis te maken;
  • Zowel voor gratis als betaalde diensten

Voorbereiding

Het voorbereiden van een webinar kan, zeker de eerste keer, behoorlijk intensief zijn. Je moet immers niet alleen je verhaal voorbereiden, maar ook een bijbehorende presentatie maken.

Ook kun je je webinar uitbreiden met een enquete of actiebuttons, bijvoorbeeld het instellen van een link naar je website. Dit vereist enige voorbereiding.

Het voordeel is echter, dat als je dit eenmaal gedaan hebt, volgende webinars aanzienlijk minder tijd kosten, omdat je het proces dan in de vingers hebt.

Communicatie

Bij een webinar heb je beeld en geluid. Je kunt ervoor kiezen om een PowerPoint presentatie te draaien, of je scherm met video te delen, of allebei. Zo wordt je presentatie visueel sterk en zien deelnemers jou ook persoonlijk,  wat zorgt voor meer betrokkenheid bij wat je presenteert.

Interactie

Je kunt een webinar ondersteunen met diverse onderdelen, zoals een enquete onder deelnemers. Zo kan een gewichtsconsulente bijvoorbeeld aan deelnemers vragen: “Wie volgt er op dit moment een speciaal dieet?” of: “Wie sport er minimaal 3x per week?”.



Ook kun je ervoor kiezen om iemand anders dan jijzelf de chatfunctie te laten bedienen, waar mensen live vragen kunnen stellen, die dan meteen beantwoord worden. Of onderaan het presentatie-venster een link laten verschijnen die direct naar je website verwijst en/of aanbieding. Allemaal mogelijkheden die een teleseminar niet biedt.

Investering

De investering voor het organiseren van een webinar bestaat (naast jouw persoonlijke tijd) vaak uit een maandelijks of jaarlijks bedrag. Wat dan vaak gekoppeld aan een maximaal aantal deelnemers per webinar. Hoe meer deelnemers, hoe hoger het maandbedrag.

Maar hoe meer webinars je organiseert, hoe lager het bedrag relatief gezien is dat je hiervoor betaalt. Zeker iets ter overweging, gezien de meerwaarde die dit oplevert.

Beste webinar software

Voor het organiseren van webinars zijn diverse systemen op de markt. Ik gebruik hiervoor  Webinar Jam, omdat daar de meeste functies in zitten en het een enorme gebruiksvriendelijkheid kent. Via deze link kun je gratis een 14-daags proefaccount aanmaken.

Beste webinar software

Wil je liever software die volledig Nederlandstalig is? Dan is WebinarGeek een absolute aanrader. Ook dit kun je 14 dagen lang gratis uitproberen via deze link.

Promotie webinar

Om je webinar te promoten, kun je van vele kanalen gebruik maken. Je kunt dit via social media onder de aandacht brengen, een oproep hiervoor doen tijdens een presentatie, of via je eigen mailinglijst. Waarbij een combinatie van deze elementen uiteraard de voorkeur heeft.

Vraag daarnaast mensen die zich aanmelden voor je webinar, dit met hun netwerk te delen. Het vergroot je bereik en zichtbaarheid.

Stappenplan om zelf een webinar te geven

  • Bedenk een aantrekkelijk onderwerp, waar je doelgroep behoefte aan heeft;
  • Schaf de juiste software hiervoor aan;
  • Promoot je webinar en zorg voor een gemakkelijk proces van aanmelden;
  • Bereid je webinar goed voor;
  • Blijf je webinar promoten, tot het laatste moment krijg je hiervoor nog aanmeldingen;
  • Geef het webinar en moedig reacties aan.

Conclusie

Webinars vergemakkelijken het bereiken van je doelgroep en het delen van kennis. Zo had ik laatst 245 aanmeldingen voor mijn webinar over het systematisch werven van nieuwe klanten. Het is een interactieve vorm van leren, zonder dat je de deur uit hoeft.

Als je dit voor de eerste keer gaat doen, dan vereist het enig uitzoekwerk. Heb je dit eenmaal in de vingers, dan is het de keren daarop vaak een fluitje van een cent. Het loont dan ook de moeite om hierin te investeren.

En natuurlijk is een eerste webinar ook spannend. Er komt immers veel bij kijken en je steekt er veel tijd in. Ga het echter gewoon doen, daar leer je het meest van. Denk dan ook eens na over een onderwerp waarover jij een webinar wilt geven, ga deze inplannen en start met de promotie hiervan.

Heb jij al eens een webinar gegeven en zo ja, wat waren je ervaringen? Of wat houdt je tegen om een webinar te geven? En wat zijn je ervaringen met andere webinars? Ik hoor dan ook graag je reacties of vraag hierover in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt voor je reactie.


GRATIS: "Omgaan Met Bezwaren"

Het omgaan met bezwaren is één van de belangrijkste vaardigheden om te hebben als ondernemer en verkoper.

Dit ebook geeft je praktische tips en methodieken hiervoor. Onmisbaar voor iedere ondernemer. Download het daarom nu... en ga ermee aan de slag".

GRATIS: "Omgaan Met Bezwaren"

Ebook: Omgaan met Bezwaren

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}