De laatste tijd kom ik steeds meer ‘ondernemers’ tegen die er naar mijn mening niet van overtuigd zijn dat ze ondernemer willen zijn.
Veelal zijn dit werknemers die een onderneming naast hun baan in loondienst willen beginnen. De gedachte hierachter is dat ze gaan proberen om buiten hun loondienstverband een bedrijf op te zetten. Zodat, als het ze lukt, ze de overstap kunnen maken naar het fulltime ondernemerschap.
Hierbij zie ik vaak dat er, omdat er geen druk op te ketel staat, geen noodzaak is om buiten je comfortzone te treden. En dat is wel nodig om succesvol te worden. Veel ondernemers zijn goed in wat ze doen en denken: dat geld wat mijn werkgever voor mijn werkzaamheden krijgt, dat kan ik ook voor mezelf verdienen.
Daarbij vergeten ze dat het ondernemerschap uit veel meer bestaat dat alleen die werkzaamheden.
Klanten werven: een vak apart
Zo is bijvoorbeeld klanten werven een vak apart. Een vak wat er per definitie om vraagt om buiten je comfortzone te gaan, wanneer je nooit eerder met klanten werven te maken hebt gehad. Je kunt dus een behoorlijke dosis weerstand verwachten.
De achterliggende, stimulerende gedachte zou moeten zijn: gerichte actie op dit gebied zal mij het succes opleveren dat ik graag wil. Maar in de praktijk blijkt dit echter simpeler gezegd dan gedaan.
Veel ondernemers denken: “Als ik een mooie website heb, die ook nog eens goed gevonden wordt, dan komen de klanten vanzelf. Dat klinkt gemakkelijk. Dus gaan deze ondernemers wachten totdat het gemakkelijk wordt.
Ik wil ondernemers echter adviseren hier niet op te wachten, want dat wordt het niet. Je moet door deze weerstand heen, hoe eng of moeilijk dat ook is.
Weerstand
Wanneer je binnen je comfortzone wil blijven zal je uiteindelijk de conclusie moeten trekken dat het ondernemerschap ‘niet werkt’ of zelfs zal concluderen ‘ik ben geen ondernemer’. En dat zou zonde zijn, want het ondernemerschap is voor velen de leukste baan die je ooit kunt hebben.
Wees gerust: je bent gelukkig niet de enige die weerstand voelt. Al mijn deelnemers ondervinden in mijn programma’s ook altijd weerstand, als ze gaan starten met het implementeren van nieuwe dingen.
Waarbij ik altijd zeg: je succes is bepalend van de mate waarin je deze nieuwe dingen oppakt. Zodra het programma start en de eerste stappen moeten worden genomen om met klanten in contact te treden, realiseren veel deelnemers zich dat het ‘nu echt wordt’. En dat kan soms eng zijn.
Plezier en pijn
Als we even een uitstapje maken naar de psychologie van mensen, dan zien we dat mensen in hoofdlijnen altijd op 2 dingen gericht zijn, namelijk:
- Het vermijden van pijn
- Het verkrijgen van plezier
Waarbij een combinatie van beiden ook mogelijk is. Hierin is meteen ook een verklaring terug te vinden voor het niet starten met implementeren van iets nieuws. Je kunt immers afgewezen worden, falen, een ongewenste reactie krijgen, afgekapt worden aan de telefoon of wat dan ook.
Het vermijden van (directe of indirecte) pijn dus. De mensen die wel meteen aan de slag gaan, zijn meer gericht op het verkrijgen van plezier, dus gewenste resultaten. Hieronder vind je een aantal tips om hier effectiever mee om te gaan.
Goede definitie aan het woord ‘verkopen’
Ik merk dat veel ondernemers weerstand ervaren bij het woord “verkopen”, ze vinden het vaak irritant. Als je dit irritant vindt, dan zal je dit waarschijnlijk ook onbewust gaan uitdragen in je verkoopgesprekken met potentiële klanten.
En bijvoorbeeld minder snel om de order vragen. Als de klant namelijk wilt kopen, dan geeft hij dit zelf wel aan, nietwaar….?
Een positieve definitie bij het woord ‘verkopen’ zal je helpen om een meer krachtige houding richting het verkopen van je dienst/product uit te dragen. Omdat dit proces zich grotendeels onbewust afspeelt, is het niet makkelijk om te veranderen.
Wanneer je echter bij het verkoopverhaal van een ander denkt: eens kijken wat hij/zij te vertellen heeft en of ik er wat aan heb, dan kun je deze omslag gemakkelijker maken.
Hetzelfde schuitje
Denk niet dat jij de enige bent die er moeite mee heeft. Veel andere ondernemers en bedrijven zitten in hetzelfde schuitje. Natuurlijk zijn er altijd ondernemers voor wie het een fluitje van een cent is, maar voor de meesten is dit niet het geval.
Deze gedachte kan je helpen: als zij door hun weerstand heen konden gaan, dan kan ik dat ook. Het geeft een saamhorigheidsgevoel dat je kan helpen. Je wilt immers niet achterblijven, toch?
Leer relevante kennis en vaardigheden
Een derde tip in het kader van het doorbreken van weerstand zou zijn om kennis op te doen om te leren hoe je structureel klanten werft. Eén van mijn deelnemers gaf aan het eind van mijn programma aan dat “alle tandwielen op het eind in elkaar pasten”. En zo kan ook jij de machine, die jouw onderneming is, zelf in elkaar zetten en in beweging brengen.
Niets werkt uitstelgedrag beter in de hand als dat je niet precies weet wat je moet doen. Wanneer je jezelf deze kennis gunt, ben jij de baas over de snelheid waarmee jij je onderneming naar het succes brengt. En daarbij heb je het gevoel dat jij aan het roer staat en niet de recessie of je concurrenten.
Conclusie
Ondernemers die actie ondernemen groeien. Ik ben altijd blij als ik zie dat ze door de eerste weerstand heen gaan, zelf mogelijkheden gaan zien, kansen creëren en met steeds meer zelfvertrouwen nieuw succes tegemoet gaan.
Wanneer ze bij weerstand hadden besloten om hun ondernemerschap op te geven, waren ze niet waar ze nu zijn. Ik ervaar mijn werk dan ook als waardevol, omdat ik in dit proces telkens weer een belangrijke rol mag spelen.
Wat vind jij het meest moeilijk als ondernemer? En hoe ga je hiermee om? Heb je jezelf voor het komende jaar een aantal specifieke doelen gesteld en weet je welke acties je hiervoor moet nemen? Ik hoor graag je reactie graag in het veld hieronder, alvast bedankt voor je reactie.
No pain, no gain! Acquisitie blijkt inderdaad hét item te zijn om uitstelgedrag aan te zwengelen. Gewoon doen en gericht schieten zorgt in de loop van het proces vanzelf voor plezier en aanscherping van de schietmodule.
Acquisitie is ook mijn pijnpunt. Als ik eenmaal in gesprek ben, gaat het prima, maar de telefoon moeten pakken om de afspraak te maken, valt mij nog altijd niet mee. Andere dingen vind ik nu eenmaal leuker om te doen dus is het makkelijk om hier prioriteit aan te geven. Ik stel mijzelf nu korte- en lange termijn doelen en geef mijzelf een schouderklopje voor ieder doel, hoe klein ook, dat ik heb bereikt.
Bedankt voor je bijdrage Sigrid. Meest belangrijk is om dit soort acquisitiegesprekken op te warmen, waardoor je telefoontje niet meer ijskoud binnenkomt. Op dit moment ben ik mijn digitale kennisprogramma aan het afronden, waarin je alles leert over effectieve telefonische acquisitie en het opwarmen daarvan. Meer informatie volgt z.s.m.
Het schouderklopje voor ieder bereikt doel, hoe klein dan ook, is fantastisch. Ik zeg ook altijd: “Vier je successen, inclusief de kleine”. Ze zijn de opmaat naar grote successen.