Dennis Jansen

In categorie: Strategie

Nieuwe klanten werven d.m.v. spreken voor publiek

Tijdens het geven van een presentatie voor publiek geef een je toehoorders een stukje van jezelf. Als het goed is weten ze daarna een beetje meer van jou als persoon en of ze een klik met je hebben en meer van je willen weten.

Voordeel van spreken voor publiek

Dit is het absolute voordeel van spreken voor publiek. Aangezien je als ondernemer ervoor moet zorgen dat prospects je vertrouwen alvorens ze zaken met je doen, heb je op deze manier een tool in handen die ze deze stap makkelijker laat nemen.

Toch is niet elke presentatie goed voor je ‘vertrouwensfactor’. Mits je kwalitatief goede content geeft en het verhaal goed brengt, zal het je nieuwe klanten opleveren. Je zal de eerste niet zijn die meer kwaad doet dan goed omdat je met je neus op je blaadje je PowerPoint presentatie staat op te lezen.

Het is echter een kwestie van oefenen. De ene persoon heeft het meer in zijn vingers dan de andere, maar iedereen die ervoor traint kan goede presentaties/lezingen leren geven.

En een goede presentatie kan je direct het volgende opleveren:

  • nieuwe inschrijvers op je nieuwsbrief
  • afspraken voor een verkoopgesprek met mensen uit je publiek
  • nieuwe locaties en evenementen waar je ook kunt spreken
  • social media berichten, waardoor weer meer bekendheid
  • direct nieuwe klanten die meer van het door jou besproken onderwerp willen weten.

Voor (bijna) elke ondernemer hele goede redenen om deze vaardigheid je eigen te maken.

Nieuwe inschrijvers op je nieuwsbrief

Mensen die zich aanmelden voor je lezing/presentatie/workshop kunnen een bericht hierover delen via social media. De mensen die dit bericht oppakken en aanspreekt, melden zich vervolgens ook aan. Deze mensen kun je vervolgens periodiek waardevolle en relevante informatie en tips sturen. Op deze manier vergroot je je bereik en zichtbaarheid.

Afspraken voor een verkoopgesprek

Je kunt verwachten dat je iedere keer nadat je een (goede) presentatie houdt, er mensen naar je toekomen die juist zoiets zoeken als dat jij aanbiedt. Anders zaten ze natuurlijk niet in de zaal. Heb je agenda dus altijd bij de hand om met deze mensen direct een afspraak in te plannen. Hebben zij zelf hun agenda niet bij? Maak dan een belafspraak. Vaak kan dat wel zonder agenda.

Nieuwe locaties en evenementen om te spreken

Aangezien er zoveel te halen valt uit het spreken voor publiek, weten we zeker dat je de smaak te pakken krijgt. Vertel aan het eind van je presentatie dat je beschikbaar bent voor andere bijeenkomsten. Als men een goed gevoel heeft bij jou en je manier van presenteren, komt er vaak wel minimaal één andere mogelijkheid om op een andere locatie te spreken.

Social media berichten

Om ervoor te zorgen dat mensen gaan Tweeten of een Facebook bericht plaatsen, zet je jouw social media info op elke sheet van je presentatie. Vaak gaan deelnemers uit zichzelf een bericht delen met hun volgers. Om ze nog even aan te moedigen kun je op de helft van je presentatie laten weten dat je het leuk zou vinden als ze een bericht via Facebook of Twitter sturen.

Direct nieuwe klanten

Het komt voor dat deelnemers na afloop zo enthousiast zijn dat ze direct een product of dienst van je willen afnemen. Geef hier dan ook direct een vervolg aan. Kansen moet je tenslotte meteen pakken als ze zich voordoen. Bij iedere goede presentatie zullen zich bijna altijd direct geïnteresseerden melden. Anticipeer hierop door meteen samen een goede vervolgstap af te spreken.

Conclusie

Het geven van presentaties is voor veel ondernemers een “ver van mij bed show”, omdat ze het spannen of moeilijk vinden om voor een publiek te spreken. Juist omdat er relatief weinig ondernemers zijn die dit doen, liggen hier voor jou kansen.

Dat je dit wellicht moeilijk vind is niet vreemd, je bent niet de enige. Bedenk echter dat je grootste groei vaak buiten je comfortzone ligt. Daag jezelf dus uit, het zal je veel opleveren.

Spreek jij al voor publiek? Zo ja, wat levert het je op? Zo niet, overweeg je om dit in de toekomst te gaan doen? Ik hoor graag je reactie in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt hiervoor.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Ik spreek nog niet in het openbaar, maar wil het graag gaan doen. Organiseer jij ook workshops of trainingen? Dan meld ik me aan!!

    1. Bedankt voor je reactie Judith en fijn dat je ervoor open staat om dit te leren. Ik organiseer later dit jaar een training hiervoor, ik zal je hiervoor via de mail op de hoogte houden van de data.

  2. Ik geef regelmatig lezingen aan klant groepen. Ik merk echter dat ik zelf vind dat mijn pp wel wat flitsender mag. Dus als hier iets voor is om dit punt te verbeteren houd ik mij aanbevolen.

    1. Bedankt voor je reactie Erwin. Zorg ervoor dat je PowerPoint ondersteunend is voor hetgeen je zelf presenteert. Hier geldt dan ook vaak: “Keep it simple”, jouw persoonlijke inbreng is het meest belangrijk. Heb je een voorbeeld van je PowerPoint?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}