Als ondernemer is het belangrijk om je te laten zien en horen. Klanten moeten weten dat je bestaat, wat je doet en wat je visie is op hetgeen dat je doet. En dat vinden veel ondernemers moeilijk: zichtbaar worden. En het voelt in het begin ook spannend, onwennig en soms ook eng.
Want ineens kan er een video of artikel van je op internet staan, waar mensen zich een mening over vormen. En ze kunnen het hiermee eens of oneens zijn. Waarbij iemand ooit heeft gezegd ‘Als je niemand beledigd, dan doe je iets niet goed’. Ik weet niet wie het was, maar ik ben een fan.
Een eigen mening
De uitspraak geeft aan dat je je eigen sterke mening moet kunnen verkondigden, zonder dat iedereen het daar mee eens hoeft te zijn. Sterker nog: door jouw eigen standpunten en overtuigingen zou je sommige mensen weleens kunnen beledigen. Niet dat dat je bedoeling is, maar het zou kunnen.
Als je niemand ooit tegen de schenen schopt, dan ben je waarschijnlijk iemand die zijn/haar mening regelmatig en snel bijstelt. Je kunt je afvragen of dat helpt in het uitdragen van een krachtige, persoonlijke visie en unieke boodschap.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen, dat ondernemers die niet willen investeren in de groei van hun bedrijf, beter kunnen stoppen en lekker in loondienst moeten gaan. Daar beledig je misschien een aantal ondernemers mee.
Want zij denken best succesvol te kunnen worden, door een beetje te “rommelen in de marge”, met daarbij uitspraken als: “Het gaat straks vanzelf beter lopen als de economie weer wat op gang komt”.
Investeren
Ze hebben bijvoorbeeld te weinig klanten en weten niet hoe ze dit moeten aanpakken, maar willen hier ook niet in investeren. Terwijl ze van hun (potentiële) klanten wel verwachten dat die investeren in hùn dienstverlening.
En ze roepen vervolgens op netwerkbijeenkomsten dat het “uitstekend gaat”, al dan niet uit beleefdheid. Ik kom deze ondernemers regelmatig tegen, misschien ken jij er ook een paar.
Ik ben een groot voorstander van het vergroten van je zichtbaarheid als ondernemer, om zo te kunnen groeien. Het ‘nadeel’ van zichtbaar worden en naar buiten treden, is dat anderen iets van jou gaan vinden. En ze kunnen je vervolgens ongenuanceerd hun mening laten weten. En dat kan best hard aankomen. Maar hoe erg is dat eigenlijk?
Ze zeggen ook wel: “Hoge bomen vangen veel wind”. Vervelend als je veel wind vangt, maar je bent wel een hoge boom. En dat kan niet iedereen zeggen. Hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans dat niet iedereen het met je eens is. En dat is prima.
Natuurlijk is het niet leuk om negatieve reacties te krijgen van anderen, terwijl jij je best doet om er wat van te maken. Hieronder vind je een aantal tips om hiermee om te gaan.
Vat negatieve reacties niet persoonlijk op
Weet dat er altijd mensen zullen zijn die negativiteit uiten en kritiek op je hebben. Terecht of onterecht, het is hun mening. Je boos maken of gefrustreerd raken om deze reacties levert je weinig tot niets op, behalve een hoop verlies van tijd en energie. Accepteer dat ze er zijn en ga verder.
Vind jij iedereen die je tegenkomt aardig? Vast niet! Verwacht dan ook niet dat iedereen dat van jou vindt. Ze zeggen dan ook: “Als je in de smaak wil vallen bij iedereen, ben je aantrekkelijk voor niemand”. Zie een negatieve reacties dus puur als een tegenreactie op jouw visie, standpunten, argumenteren, werkwijze etc. En dat is prima.
Ik verkondig bijvoorbeeld ook niet “de waarheid” maar iets waarvan ik denk dat het goed werkt. Vat negatieve reacties dan ook niet persoonlijk op en houd een goede focus op waar je naartoe wilt. Teveel focus op persoonlijke afwijzing kost eveneens veel energie en gaat ten koste van nieuwe ideeën, ontwikkeling en creativiteit.
Zie negatieve reacties als een kans
Van sommige negatieve reacties kun je ook leren. Je krijgt in feite ook continue gratis een spiegel voorgehouden. Behoud je eigen identiteit en visie, maar kijk ook met een open blik naar deze reacties in plaats van dit meteen terzijde te schuiven. Het is namelijk regelmatig ook een mooie kans om de kwaliteit van je dienstverlening te verbeteren.
Negatieve reacties maken je aantrekkelijker
Hoe meer je durft te staan voor je eigen mening en standpunten, hoe aantrekkelijker je wordt voor een specifieke doelgroep. Want je wilt namelijk mensen om je heen verzamelen die zich hierin kunnen vinden en je steunen. In de vorm van: “Ik voel wel iets voor zijn visie op ….., zo zou ik het ook doen, dit spreekt me aan”.
Zo is bijvoorbeeld niet iedereen gecharmeerd van de grofheid en directheid van Youp van ’t Hek. Een andere doelgroep spreekt deze manier waarop hij dingen recht voor zijn raap benoemt echter weer enorm aan. Dit is dan ook zijn publiek, die nog steeds in grote aantallen zijn shows bezoekt en boeken koopt.
Conclusie
Laat weten dat je bestaat. Schreeuw het van de daken, zoek de publiciteit op, maak het kenbaar via zoveel mogelijk (relevante) kanalen. En accepteer negatieve reacties, ze helpen je immers ook om te groeien, het hoort bij het proces.
Wat is jouw ervaring met het vergroten van zichtbaarheid en de reacties die je hierop krijgt? Hoe ga jij om met negatieve reacties en wat heb je hier het afgelopen jaar van geleerd? Of heb je nog aanvullende tips om hier mee om te gaan? Ik zie je reactie graag in het commentaarveld hieronder.
Leuk artikel met handige tips voor ondernemers.
Het té defensief reageren zie ik vaker. Dat kan zelfs bij relatief kleine misstappen tot relatief grote gevolgen leiden zoals bij de case van Tonika: http://www.finchline.nl/2013/05/23/social-media-fail-muziekwinkel-tonika-plaats-vacature-krijgt-en-discussie-barst-los/
Mooie stelregel voor online communicatie vind ik altijd: zeg geen dingen die je niet tegen jouw oma zou kunnen zeggen. Kortom blijf beleefd hoe moeilijk dit soms ook is: http://www.youtube.com/watch?v=Xxmd-Pr54rQ
Een andere ‘mooie’ case is die van Qantas: http://mumbrella.com.au/qantas-in-new-social-media-fail-with-qantasluxury-hashtag-backlash-66093
Waarbij de hashtag #qantasluxury als positieve actie was ingezet in no-time omsloeg in pr-probleem omdat er veel mensen klachten hadden over het niveau van de service van Qantas hadden.
Dit had voorkomen kunnen worden door niet alleen acties te zenden maar ook te luisteren naar klanten. Die geven vaak nuttige feedback voor het verbeteren van jouw product en service zoals in onderstaande post ook wordt samengevat:
http://blog.magpipe.nl/10-manieren-hoe-social-media-sales-en-crm-veranderen/