Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: veel ondernemers hebben te weinig klanten. Sterker nog: veel ondernemers liggen hiervan wakker. Nog sterker: veel ondernemers denken: “Ik heb niet morgen een nieuwe klant nodig, maar vandaag!”.
Hier is een aantal redenen voor. Het meest belangrijke is dat je eerlijk naar jezelf bent over deze redenen. Veel ondernemers handelen echter (onbewust) vanuit excuses. De meest gehoorde excuses hiervoor zijn:
- Anderen zijn beter/hebben meer ervaring;
- Het is crisis, bedrijven/mensen houden de hand op de knip;
- Er wordt puur op prijs geselecteerd;
- Er zijn veel concurrentie, hier kom ik nooit tussen;
- Bedrijven/ondernemers zijn vaak al voorzien en hebben daardoor geen interesse;
- Ik ben niet zo’n goede verkoper.
Excuses
Deze excuses houden je klein en geven vaak ook niet de beste motivatie tot actie. Het ligt in de meeste van deze gevallen immers niet aan jou, ze zijn dan ook gericht op externe omstandigheden. Ik daag je dan ook uit om naar je eigen aandeel en invloed te kijken.
Zo biedt een crisis ook kansen. Het krimpen van de ene branche, doet een andere branche weer meer floreren. Zo zijn er vandaag de dag veel kledingwinkels die hun deuren moeten sluiten, maar winkels die kleding herstellen doen uitstekende zaken. Mensen herstellen in deze tijd liever iets, dan dat ze iets nieuws kopen.
En al die vergelijkbare bedrijven vertellen ook veel dezelfde boodschap, waardoor ze zich niet onderscheiden. Aan jou dus de kunst om dit wel te doen, om direct op te vallen bij je doelgroep. Je hebt immers vast ook succesvolle concurrenten.
Die doen echt geen magische dingen, waardoor ze toevallig klanten hebben, daar zitten kennis, vaardigheden, systemen en inzet achter. Wat jij dus ook kunt.
Je bent geen verkoper? Iedereen kan vaardigheden leren op het gebied van verkoop en marketing. Waardoor je kunt leren om te verkopen. En verkopen is echt geen vies woord, alles moet immers verkocht worden. Net als het brood dat je elke dag bij de bakker koopt. Dit is essentieel voor je succes als ondernemer. Zonder klanten immers geen bedrijf. Ga deze vaardigheden dus leren.
Denk vanuit invloed
Blijf daarom weg uit de hoek van excuses en eens kijken wat er werkelijk aan de hand is en wat we nodig hebben. Een succesvolle ondernemer praat dan ook vanuit bekrachtiging en legt zelden tot nooit zijn invloed bij externe omstandigheden, maar kijkt wat hij/zij zelf kan doen.
Ik ga er dan ook vanuit dat je heel veel invloed hebt op het proces van klanten werven. Laten we eens kijken waar je allemaal invloed op hebt:
- Je hebt invloed op het soort en aantal acties wat je onderneemt. Beslis zelf of je gaat bloggen, een brief sturen, de telefoon pakt, een bericht via LinkedIn stuurt, een workshop organiseert en mensen hiervoor gaat uitnodigen;
- Je hebt invloed op de teksten die je schrijft. Ga je namelijk gewoon een tekst schrijven of een wervende tekst, waardoor mensen denken: “Dat is precies wat ik nodig heb, ik ga eens meedoen aan die workshop”. Ben je niet sterk in het schrijven van commerciële teksten? Laat je hier dan bij helpen. Je kunt kiezen om je hiervoor de hulp van iemand inroept of dat je het zelf gaat leren. Ook hier heb je invloed op;
- Je hebt invloed op je totale uitstraling als ondernemer. Zorg voor een goede website, verzorgde offerte, mooi briefpapier, goede persoonlijke presentatie, goede voorbereiding van je gesprek, etc. Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Vraag hierbij wederom hulp;
- Je hebt invloed op de prijs die je vraagt en de onderhandeling die je hierbij doet. Bepaal jij je prijs of bepaalt de klant dit? Ook hier heb je invloed op;
- Heeft de klant “gewoon” geen interesse of kun jij je verhaal, presentatie, boodschap aanpassen waardoor deze voor aantrekking zorgt? Ook hier heb je invloed op;
Je hebt dus invloed op ontzettend veel dingen in het proces van het werven van nieuwe klanten.
DE reden waarom ondernemers te weinig klanten hebben
We hebben dus nu gekeken naar de excuses die je kunt hebben om te weinig klanten te hebben en geconcludeerd dat je hier in positieve zin ontzettend veel invloed op kunt oefenen. De belangrijkste reden waarom ondernemers echter te weinig klanten hebben is de volgende:
Ze hebben geen systeem en structuur in hun aanbod en acquisitieproces
Wat bedoel ik hier precies mee? Dat is dat je in eerste instantie goed moet nadenken:
- Op welke doelgroep richt ik me en welk probleem los ik voor deze doelgroep op, waardoor mijn dienst/product aantrekkelijk is voor hen?
- Waarmee ga ik mijn inkomen verdienen, dus met welke diensten en producten los ik dit probleem op en hoe zijn die vervolgens geprijsd?
- Hoe zorg ik voor een goede structuur en samenhang in dit aanbod, waardoor klanten gemakkelijk kunnen kennismaken en de dienst/product kunnen kiezen die het beste bij hen past?
- Hoe houd ik klanten langer vast en vraag ik goede prijzen?
- Welke verkoop- en marketingactiviteiten ga ik nu planmatig, wekelijks inzetten om dit aanbod te promoten en te komen tot het door mij gewenste, reële maar ook uitdagende inkomen?
Je hebt dus een goed samenhangend aanbod nodig en een systeem in je acquisitieproces. Daarmee bedoel ik dat je wekelijks planmatig en structureel werkzaamheden uitvoert die leiden tot meer klanten. Meer daarover leer je in mijn gratis webinar, waar ik de komende maand meer over zal vertellen.
Investeer in verkoop en marketing
Een andere belangrijke reden is dat ondernemers te weinig investeren in kennis en vaardigheden op het gebied van verkoop en marketing. Om klanten te werven heb je dit echter wel nodig, ze komen immers niet vanzelf.
Ik hoor echter veel ondernemers die erop vertrouwen dat het “beter gaat lopen als de economie weer aantrekt” of dat “de mond tot mond reclame nog moet gaan lopen”. Of “dat ze er thuis eens goed over gaan nadenken”. Nou, geloof me, met er alleen over nadenken gebeurt er niets.
Een mooie paradox die ik hierbij vaak tegenkom, is: “Ik heb te weinig inkomen, maar als ik eerst een paar nieuwe klanten heb, dan heb ik weer wat geld en dan kom ik wel een training bij je volgen over klanten werven”. En vervolgens gaan ze zelf het wiel uitvinden, doen ze hier 10 keer zo lang over, met magere resultaten.
Geld
Ze verwachten echter dat klanten wel investeren in hun dienstverlening, maar investeren zelf niet in het aantrekken van die klanten. Waarbij ik altijd zeg: “Als je iets echt belangrijk vindt, dan krijg je het geld hiervoor wel bij elkaar”.
Vraag jezelf dan ook af hoe belangrijk het aantrekken van nieuwe klanten voor jou is en hoe hoog jouw bereidheid is om dit te leren en hierin te investeren.
Er zijn heel veel effectieve methodieken en strategieën om gemakkelijker klanten te werven. Waarvan er velen uitstekend werken. Plan gerust eens een gratis gesprek in als je hier met mij over wil sparren.
Conclusie
Kijk dus in eerste instantie kritisch naar jezelf als ondernemer en wijs zo min mogelijk naar externe oorzaken en factoren. Ga ervan uit dat je op het gehele proces van klanten werven invloed kunt uitoefenen.
En zorg ervoor dat je een systeem krijgt in je acquisitieproces- en werkzaamheden, inclusief een aantrekkelijk, onderscheidend en samenhangend aanbod.
Heb jij een systematische aanpak voor het werven van klanten? En zo ja, wat werkt voor jou het beste? En wat is de meest recente kennis die je hiervoor hebt geleerd? Ik hoor graag je ervaringen en tips in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt voor je reactie.
Jaaaah, heel duidelijk en herkenbaar.
Vaak durf je je als ondernemer niet te laten zien, en dat is toch waar je doorheen moet, wil je inkomen genereren.
Neem een vaste dag in de week waarin je aan je acquisitie werkt. Dus één dag voor bellen, mensen activeren om voor jou te kiezen enz. En dat levert je inkomen op!
Bedankt voor je waardevolle reactie Jeanne, een vaste dag is een goede tip!
Vóór de crisis, deed ik dat inderdaad ook veel regelmatiger. En nu verschuil ik mij een beetje achter de ‘crisis’ en dat ik door de crisis mijn werkzaamheden al heb aangepast. Maar zoals Dennis zegt, niets mag een excuus zijn om in je comfortzone te blijven zitten. Dus ook jij bedankt Jeanne voor deze oude maar belangrijke tip! Back to basics.
Inderdaad: back to basic en lekker buffelen, op weg naar nieuwe klanten. Misschien vind je het leuk om naar mijn 2-daagse te komen, genaamd “Vermenigvuldig je verkoop”. Dit is op 6 en 7 december a.s. en kost slechts € 97,-. Meer info: http://www.vermenigvuldigjeverkoop.nl.
Mijn website gaat maandag on-line.
Verder: Mijn winkeltje zijn bouwkundige opleidingen. Voor mezelf denk ik mijn zaken best goed voor elkaar te hebben, als ik je richtlijnen doorneem. Al is het een doorgestart winkeltje sinds 1 juni jl., en moet het na alle voorbereidingen met name dit najaar gaan lopen. Maar daar heb ik vertrouwen in.
Mijn branche (de naam zegt het al) is de bouwbranche. De branche die meestal geen eigen product voert (dus geen aanbod heeft, eigenlijk een productiecapaciteit aanbiedt), en als acquisitieproces probeert met opdrachtgevers in contact te komen om vervolgens inschrijvingen te doen op bouwprocessen die iedereen naar eigen inzicht invult (dus bijna nooit vergelijkbaar), en opdrachtgevers alleen maar in het laagste prijskaartje geïnteresseerd zijn.
Zijn die aannemers en andere bouworganisaties nog te redden? k heb mijn ideeën, maar laat me graag door anderen inspireren.
Bedankt voor je reactie Leo. Het is zoals je omschrijft een moeilijke branche, waarbij prijs inderdaad een belangrijk argument is geworden. De kunst is dan ook om als aanbieder interessant en aantrekkelijk te worden. Bijvoorbeeld op het gebied van garanties. Of referenties. Of beiden. Niet altijd gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk, ergens moet immers het verschil gemaakt worden.
Hoe kan ik deze kennis toepassen in de gezondheidszorg? Ik ben een zzp-er en lever een dienst, geen produkt. Ik verkoop, als het ware, mijzelf. Netwerken is voor mij een manier.
Bedankt voor je reactie Resi. Het gaat erom dat je aantrekkelijk wordt voor opdrachtgevers. Dat kan zijn door goed zichtbaar te zijn, een goede website die goed gevonden wordt en een duidelijke tekst op je site. Maar je kunt ook van social media gebruik maken en de publiciteit opzoeken. Vanzelfsprekend zijn niet alle verkoopkanalen voor iedereen evenveel van toepassing. Het gaat erom om onderscheidend te zijn en dit te laten zien, dat zorgt voor aantrekking. En heb je goede referenties? Zet ze dan op je site, dat zorgt voor vertrouwen. Hoop dat je hier iets mee kunt, succes met alles Resi.
Je argumenten zijn helemaal juist.
Mijn voordelen verwoord ik niet in mijn website.
Velen hebben geen rechtsbijstandsverzekering in deze tijd maar wel behoefte aan juridische ondersteuning.
Als niet zijnde advocaat ben ik stukken goedkoper, ik heb mij wel op HBO niveau en gedeeltelijk op Universitair gebied van de nodige kennis voorzien met diploma’s en certificaten.
Duidelijk heb ik een specialisatiegebied die erg actueel is in deze tijd; Sociaal Verzekeringsrecht, Bestuursrecht en arbeidsrecht. Daar beperk ik mij dan ook toe. Natuurlijk is er veel algemene rechtskennis.
Ik ga nu wel meer de bemiddelende kant op en minder de procederende kant omdat dat nu juist zo duur maakt i.v.m. de griffiekosten.
Wij leven hier in een kleine gemeenschap en flyeren op zaterdag bij de supermarkten ben ik van plan. Op de prikborden van de Supermarkten ben ik ook te vinden. En het eerste half uur is gratis, als het dan tot een zinvolle zaak komt zet ik eerst een dossier op en dat kost € 50,00, daarvoor heb ik als men het bij zich heeft naar het inkomen gekeken. Soms werk ik wel eens voor niets omdat het te schrijnend is, dat is ook niet goed en daar ga ik vanaf stappen, desnoods betaald men in termijnen. Het bedrijfsleven benaderen ik via netwerkgroepen met een schriftelijke follow-up en uiteraard een week later met een belletje. Het voordeel is dat je elkaar al kent.
Het grote nadeel is dat ik alleen werk en bang ben dat ik te veel voor mijn kiezen krijg wat de kwaliteit beïnvloed.
Wel arrogant om te denken dat ze allemaal tegelijk komen maar daarom zit er geen stramien in.
Bedankt voor je reactie Johan. Kies bij voorkeur een specifieke doelgroep, met een specifiek probleem, die jij een specifieke oplossing biedt. Dat maakt je communicatie ook duidelijk en sterk en zorgt voor aantrekking. Men weet immers precies waarvoor ze bij jou moeten zijn en hoe je kunt helpen. En het maakt je marketing ook een stuk gemakkelijker, omdat je niet diverse boodschappen en onderwerpen hoeft te uiten. Als je dit stap voor stap wilt leren, denk er dan eens over na om in december naar mijn 2-daagse te komen, waarin je leert om jezelf sterk te positioneren. Meer info: http://www.vermenigvuldigjeverkoop.nl.
Heel veel succes Johan en wellicht tot later.
Nou Dennis dat is best een aardig prikkelend betoog dat je geeft. Toch weer een aantal eye-openers op mogen doen die ik nog niet eerder had aangetroffen, waarvoor mijn hartelijke dank. Waarmee ga je je inkomen verdienen is een belangrijke vraag. Wat nu verder mijzelf opvalt in de regen aan talloze bijdragen, gevatte en erg geleerde opmerkingen op fora en tweets op blogs, is dat zo weinig het moment benut wordt van de crisis. Het Chinese karakter voor crisis is hetzelfde als het teken voor kans, echter crisis maakt weinig enthousiasme los, uiteraard moet daar bij gezegd worden. Tegelijkertijd biedt zo’n moment zeeën van tijd om je te bezinnen, om je de vraag te stellen of de gekozen richting nog steeds de juiste is. Dat kan, nee moet dus nu! Maar wat doen we met z’n allen: allemaal inzetten op de juiste inhoud, een keurig voorkomen, zo lang het sein brandmeester voor de crisis nog niet is gegeven, blijven we toch allemaal wat binnen de comfortzone opereren. Creativiteit daarvoor hebben we nu geen tijd.
Bedankt voor je reactie Herbert. De crisis biedt inderdaad ook kansen. En buiten je comfortzone vindt de meeste lering en winst plaats.
Ben benieuwd naar tips en trucs .
Bedankt voor je bericht Marjel, heb je het ebook al in bezit?
Wat een goed verhaal met leuke tips en aandachtpunten. Zelf heb ik een aantal masterclasses gevolgd op gebied van social media. Ik plan nu dagelijks mijn acties, zoals minimaal drie tweets per dag, zoeken in mijn Linkedin connecties naar mogelijke leads, berichten op de (net nieuwe) fanpage. Daardoor ben ik veel bewuster van mogelijkheden in de marketingsfeer.
Bedankt voor je compliment Aad, goed om te horen dat je zo gericht acties onderneemt. Misschien vind je de 2-daagse interessant? http://www.vermenigvuldigjeverkoop.nl. Succes met alles en wellicht tot later.
Je weet het wel, maar je erkent het niet. Dank voor de spiegel, Dennis en die schop….! Dat had ik net even nodig.
Hai Dennis, goed artikel. Het zijn zeker de excuses die zorgen dat er te weinig klanten zijn. En sommige zijn terecht. Zo ben ik zelf ook begonnen, had een hekel aan alle vormen van acquisitie. Toen ben ik gaan bloggen over heel veel online marketing onderwerpen… en opeens werd klanten werven leuk!!
Ik bouwde een nieuwsbriefbestand op in no time en ik kreeg via mijn blog leuke ‘warme’ aanmeldingen binnen met vragen vanuit mijn doelgroep, of ik hen ook helpen kon. Zo ging het balletje rollen. Klanten werven via internet. Dat is nu mijn beroep, als online consultant / conversie optimalisatie specialist.
En de mindset speelt zeker mee. Maar wanneer je blogt / schrijft over waar jij goed in bent, gaat er makkelijk een lampje branden. 99% van alle klanten die ik sinds 2007 heb aangetrokken kwamen via mijn blog / later website binnen. Zo eenvoudig en zo waar.
Ben nu wat stapjes verder, weet hoe belangrijk het is om je website vindbaar maar vooral conversiegericht te maken. Laat de klanten maar komen. En zo werkt het!
Groetjes,
Marco
Bedankt voor je enthousiaste reactie Marco en ja: zo werkt het inderdaad 🙂 Hierdoor wordt het hele proces van acquisitie zoals je schrijft ook veel leuker. En hoef je niet te leuren naar klanten. Zichtbaar zijn en schrijven over problemen van klanten, je expertise delen en ze een perspectief bieden + hiervoor een goed aanbod hebben zorgt altijd onherroepelijk voor meer klanten. Zo simpel zie ik het hele proces van acquisitie. Ben het helemaal eens met wat je schrijft. En complimenten voor je website trouwens, ziet er goed uit.