Dennis Jansen

In categorie: Online Marketing

1-klik upsells: met één klik 25% tot 50% meer omzet

Er zijn diverse manier om de omzet uit je online afrekenproces te maximaliseren. Zo kun je gebruik maken van hoog converterende afrekenpagina en het aanbieden van online kassakoopjes.

Een aanvullende manier om dit te doen, is het aanbieden van zogeheten 1-klik upsells.

Met 1-klik upsells  kun je klanten direct na het afronden van een aankoop een extra aanbod doen. Hiermee verhoog je de gemiddelde orderwaarde en maximaliseer je je omzet.

Het grote voordeel van een 1-klik upsell is dat ze hierbij niet opnieuw hoeven af te rekenen door nogmaals hun gegevens te moeten invullen. Het simpelweg klikken op één button volstaat hierbij.

Vandaar de naam “1-klik upsell”. De klant hoeft alleen maar op de knop te klikken om het extra product of de dienst toe te voegen aan hun bestelling.

Het is een techniek waar Amazon in 1997 het patent op aanvroeg en dit in 1999 toegekend kreeg. In 2000 nam Apple hier als eerste bedrijf een licentie op. Sindsdien heeft het wereldwijd voor miljarden dollars aan extra omzet gezorgd en is het gemeengoed in de e-commerce wereld.

PayPro stelt dat 1-klik upsells voor 25% tot 50% extra omzet per bezoeker kunnen zorgen. Ai… een gemiste kans als je dat nu dus nog niet toepast.

In dit artikel lees je de voordelen van het gebruik 1-klik upsells op je afrekenpagina. Je leest hoe je deze kunt gebruiken om de omzet uit je online afrekenproces te maximaliseren, inclusief voorbeelden.

Ook vertel ik je hoe je dit zelf op jouw website kunt implementeren.

Waarom 1-klik upsells zo goed werken

Een 1-klik upsell is een extra aanbod dat kopers te zien krijgen nadat ze hebben afgerekend. Ze zien dit direct na het afrekenen van het oorspronkelijke product, voor ze de bedankpagina van hun bestelling zien. Dit kunnen zowel producten zijn als (digitale) diensten.

Het is een ideaal moment om iets extra’s aan te bieden: iemand heeft immers net iets afgerekend en is dus in een koopmodus.

Waarbij je 1-klik upsells net zoals bij een online kassakoopje complementair is aan het oorspronkelijke product.

De reden dat 1-klik upsells zo goed werken, is doordat kopers niet nogmaals hun gegevens hoeven in te vullen en af te rekenen. Dit is in de praktijk de grootste drempel om gebruik te maken van een vervolgaanbod. Een 1-klik upsell lost dit probleem op.

Video voorbeeld:

In de video hieronder laat ik je zien hoe dit werkt.

(de video laat een voorbeeld zien van een online cursus, maar je kunt dit idee op ieder willekeurig aanbod, zowel fysiek als digitaal, toepassen. Bekijk ook de andere voorbeelden verderop in dit blogartikel. Het idee blijft hetzelfde: je voegt een extra aanbod toe aan je huidige bestelling met één klik.)

Aanvullende conversieverhogende tip:

Maak je gebruik van een video om je klanten warm te maken voor een 1-klik upsell vervolgaanbod? Laat dan de button pas verschijnen op het moment van je "call to action", oftewel: de oproep om actie te ondernemen, om af te rekenen.

Voor sommige aanbiedingen hebben mensen immers eerst tijd nodig om overtuigd te worden. Het in eerste instantie weglaten van de koopbutton zorgt ervoor dat ze zonder afleiding naar de video kunnen kijken. Dit werkt conversieverhogend.

In de video hierboven laat ik het idee van de 1-klik upsell zien. De video is al enige tijd geleden opgenomen, waarbij ik op dat moment nog niet gebruik maakte van deze tijdsvertraging bij de koopbutton.

Vergroten van je gemiddelde orderwaarde

Dit is een van de belangrijkste voordelen van 1-klik upsells. Veel ondernemers en bedrijven worstelen met hun gemiddelde orderwaarde. Vooral omdat dit een belangrijke statistiek is als het gaat om adverteren.

De grootste kosten voor een ondernemer of bedrijf zijn de gemiddelde kosten voor het krijgen van een klant. Dit wordt ook wel de CPA genoemd, de “cost per acquisition”.

Op het moment dat iemand op je afrekenpagina komt, heb je deze kosten al gemaakt. In dat geval is het belangrijk om er vanaf dat moment alles aan te doen om je omzet zo hoog mogelijk te maken. Een 1-klik upsell laat je omzet en daarmee je gemiddelde orderwaarde in dat geval enorm stijgen.

Een rekenvoorbeeld:

Stel dat je € 500 uitgeeft aan advertenties en je krijgt hierdoor 10 nieuwe betalende kopers voor een product of dienst van € 100.

Dit betekent dan een omzet van 10x € 100 = € 1.000. Waarvan je winst dan € 600 (totale verkoopprijs minus totale inkoopprijs) is.

Je hebt dan een kleine winst uit deze advertentiecampagne:

  • € 600 - omzet minus inkoop
  • € 500 – kosten advertentiebudget
  • Totale winst: € 100

Als deze 10 kopers vervolgens direct een (1-klik) upsell aangeboden krijgen voor een extra/aanvullend product van € 150 en 5 van de 10 kopen dit:

  • 5 x € 150 = € 750
  • Dan betekent dit  € 750 aan extra omzet.

Meer uitgeven aan adverteren

Een gouden marketing regel bij adverteren is: “Degene die bereid is het meeste te betalen voor het verkrijgen van een klant, die wint”.

Ben jij in de gelegenheid om meer te besteden dan je concurrenten? Dan zal jij doorgaans winnen.

Waarbij de kans dat iemand die iets bij je koopt, dit later nogmaals gaat doen, gemiddeld ongeveer 70% is. Vandaar dat 1-klik upsells zo ontzettend belangrijk zijn hierbij.

Het vergroot je gemiddelde orderwaarde, omzet, winst en daarmee je slagkracht als ondernemer en bedrijf.

Checklist voor jouw 1-klik upsell aanbod

Hou bij het bepalen van je 1-klik upsell aanbod rekening met de volgende uitgangspunten:

  • Zorg ervoor dat je 1-klik upsell te maken heeft met je oorspronkelijke aanbod (dat iemand dus net daarvoor heeft gekocht)
  • Let op de prijs van je 1-klik upsell: hanteer geen extreem hoge prijs hiervoor. Bij voorkeur 20-30% hoger dan wat ze zojuist afgerekend hebben
  • Bied je 1-klik upsell aan met een flinke korting. Dus niet 5% of 10%, maar eerder minimaal 25%, 35% of zelfs hoger. De achterliggende gedachte is dat het echt een onweerstaanbaar aanbod is
  • Zorg ervoor dat dit speciale extra aanbod nergens anders op je site staat en laat ze dit ook weten
  • Laat ze weten dat dit speciale aanbod alleen nu geldig is. Wat tevens ook “fair” is: zij een goede deal en jij meteen zekerheid over extra omzet.
  • Laat weten dat het aanbod geen betere vervanging is van het aanbod dat ze zojuist eerder hebben gekocht. Anders raakt men in de war en gefrustreerd.
  • Maak kort en krachtig de belangrijkste voordelen duidelijk. Op dit moment neemt iemand immers niet (nogmaals) de tijd om een volledige/lange verkooppagina te lezen. In dat kader zit ook de 1-klik upsell in de sfeer van een impulsaankoop.
  • Benadruk de kans die ze mislopen door dit extra aanbod niet te kopen

Downsell bij weigeren 1-klik upsell

Op de meeste 1-klik upsell aanbiedingspagina’s vind je naast een button om de upsell te accepteren, ook een regel tekst eronder om de upsell af te wijzen. Zoals in dit voorbeeld:

Je kunt er in dat geval voor kiezen om een downsell aan te bieden. Dit kan zijn:

  • Hetzelfde aanbod als de eerdere upsell, maar dan als termijnbetaling om het aantrekkelijker te maken
  • Een ander product voor een andere/lagere prijs

Ik maak als downsell o.a. gebruik van de eerste variant hierboven: hetzelfde aanbod, met de mogelijkheid om in 2 termijnen te betalen. Ook hier zie je weer 2 buttons: een voor het accepteren en een voor het weigeren. 

Biedt als downsell nooit hetzelfde product aan als je eerdere upsell, maar dan tegen een nog grotere korting. Dit verlaagt het vertrouwen in jou als aanbieder.

Het aanbieden van een downsell is op dat moment de laatste kans om je gemiddelde orderwaarde te verhogen. Doe dit dus bij voorkeur, je hebt op dat moment niets te verliezen.

Wat aan te bieden als 1-klik upsell

Als 1-klik upsell wil je niet zomaar iets aanbieden, iets wat niet waardevol is of niet gekocht wordt omdat er geen link is met de oorspronkelijke aankoop. Hieronder een aantal ideeën. 

Meer van wat ze zojuist hebben gekocht:

Je ziet dit vaak bij voedingssupplementen of verzorgingsproducten. Dit wordt vaak gebruik bij producten waar mensen na een bepaalde tijd door hun voorraad zijn.

Dit kan bijvoorbeeld ook voer voor een huisdier zijn of kleding.

Bevestig eerst dat ze een goede keuze hebben gemaakt met hun oorspronkelijke aankoop. En geef ze vervolgens een extra aanbod als: “Koop nu nog 3 extra items/exemplaren met x% korting”.

Of “5 voor de prijs van 3”. Of een variatie hierop.

De logica hierachter op dat moment van de koper is: “Ik heb dit straks toch weer nodig, waarom zou ik dan straks meer betalen?”

En de kans is groot dat ze je extra aanbod accepteren.

Verander het formaat

Verkoop je een fysiek boek? Bied de luisterversie aan (al vind ik dit meer iets voor een online kassakoopje). Of misschien een beter voorbeeld van wat ik zelf doe:

Als iemand mijn online training over het omgaan met bezwaren heeft gekocht, dan zien ze als extra aanbod mijn online training over het krijgen van gesprekken.

Het bijt niet met de oorspronkelijke aankoop.

Of als je tickets verkoopt voor een live seminar, dan kun je als upsell de opnames en een speciale live vraag- en antwoordsessie aanbieden.

Of een fysiek product: verkoop je stoelen, biedt dan als upsell een set bijpassende kussen erbij aan.

Set van accessoires

Koopt iemand een camera. Bied dan bijvoorbeeld als upsell een pakket aan met een cameratas, geheugenkaart en standaard.

(uiteraard kun je al deze items ook los aanbieden als online kassakoopje, maar het gaat even om het idee)

Versnelling

Iemand koopt het oorspronkelijk product met een bepaald doel.

Bied als upsell iets aan om dit doel nog sneller of gemakkelijker te bereiken.

Zo zou ik bij mijn webinar training kunnen aanbieden om hun webinar slide voor slide samen met mij door te nemen voor maximale conversie.

Vooral bij online diensten kun je denken aan extra ondersteuning, snelle support, coaching gesprekken. Alles dat ervoor zorgt dat ze hun doel sneller behalen dan met alleen het hoofdproduct.

Lidmaatschap model

Dit zie je vaak als upsell: een maandelijks lidmaatschap model. Dit kan bij zowel fysieke als digitale producten van toepassing zijn.

  • Digitaal: mensen krijgen meer content, vraag- en antwoordsessies, accountability support etc. Alles om sneller te groeien.
  • Fysiek: lidmaatschap voor maandelijkse bezorging van voeding, sokken, supplementen of wat dan ook. (het verschil  

Voorbeelden van 1-klik upsells in de praktijk

Hieronder vind je met bijbehorende afbeeldingen enkele voorbeelden van 1-klik upsells. Waarbij ik overigens soms ook teksten zie als: "Wacht je bestelling is nog niet compleet". Daar ben ik geen fan van. Hierdoor lijkt het alsof ik iets mis, terwijl dit niet zo is. Ook als ik de aangeboden upsell weiger heb ik nog steeds een waardevol iets gekocht.

Extra items bestellen:

Waarbij je hieronder ook nog een countdown timer ziet, om een gevoel van urgentie te creëren. Dat is een goede extra tip. Niet iedereen voelt zich er prettig bij om dit te doen, maar het werkt in de praktijk heel goed.

Aanvullende training van Frank Kern:

Extra aanbod 1-klik upsell  voor een schoonheidsproduct:

Ook hier zie je een mooie extra techniek toegepast: de voornaam van de besteller (in het rood) wordt meegenomen naar deze upsell pagina. Hierdoor krijgt het aanbod een persoonlijk tintje, wat doorgaans ook leidt tot hogere conversie.

1-klik upsells implementeren op je website

Hoe kun je 1-klik upsells nu het beste implementeren op je site? Goede vraag. Om gebruik te kunnen maken van verkoop geoptimaliseerde afrekenpagina's, kassakoopjes en 1-klik upsells zijn vaak een of meerdere specifieke tools nodig. 

Een goed voorbeeld hiervan is het in Nederland goed bekend staande Plug & Pay van IMU. En buiten Nederland zijn ClickFunnels, ThriveCart, PayKickstart en Cartflows bekende spelers. Zonder uitzondering meer dan uitstekende tools, waarbij aan al deze tools een jaarlijks terugkerend prijskaartje hangt van minimaal € 500.

Je kunt dit alles echter ook doen met FunnelKit. Hiermee kun je alle hierboven genoemde voorbeelden maken en implementeren. En je hebt nu de mogelijkheid om hiervoor een levenslange licentie kopen voor slechts een eenmalige investering van 249 euro. Dat is de helft van wat andere aanbieders minimaal per jaar vragen. Je betaalt daarna nooit meer iets.

Het is een 100% alternatief voor Plug & Pay, ClickFunnels, ThriveCart, CartFlows etc. Dit is inclusief levenslange updates en support (die uitstekend is, de beste support die ik qua software tot nu toe heb ervaren).

Ik kan je dit op deze manier aanbieden omdat ik het verleden een aantal lifetime licenties hiervoor heb aangeschaft (die nu niet meer verkrijgbaar zijn). Bekijk daarom nu alle info hierover.

Ik had destijds 30 van deze licenties, waar er op dit moment nog 18 van over zijn. Niet om druk te creëren of een flauwe schaarste truc of iets dergelijks, maar gewoon wat het is: ik heb geen ongelimiteerd aantal licenties. Maak hier dus snel gebruik van.

Als je ook maar iets op je website aanbiedt dat mensen online kunnen afrekenen bij je, dan mag je deze deal echt niet missen. Het gaat je online business en omzet compleet veranderen, waarbij je deze deal in feite nergens meer vindt voor dit bedrag.

Bekijk de mogelijkheden op https://dennisjjansen.nl/funnelkit-lifetime-deal/

Samengevat

1-klik upsells zijn dus een geweldige manier om je online omzet en winst nog verder te optimaliseren en verhogen. Ze zijn namelijk ontworpen om klanten aan te moedigen extra items te kopen, zonder het hele afrekenproces opnieuw te moeten doorlopen. Het bespaart klanten tijd en draagt bij aan een betere gebruikerservaring.

Mijn tip is om dit te combineren met een hoog converterende afrekenpagina en online kassakoopjes. Op deze manier gaat je online omzet echt sky high.

 Ik raad je dan ook van harte aan om hiermee aan de slag te gaan.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}