De afrekenpagina op je website is één van de belangrijkste pagina’s op je website. Hier vindt immers de financiële transactie plaats.
Het is de laatste pagina in het traject van bezoeker naar betalende klant, dus het is belangrijk dat je deze zodanig inricht dat de kans op afrekenen zo groot mogelijk is. Ik schreef hier eerder een uitgebreid artikel over.
Online kassakoopjes zijn hierbij een populaire manier om je online omzet te verhogen. Het zijn aanbiedingen die aan een bestelling kunnen worden toegevoegd voordat de klant afrekent. Ze zijn bedoeld om de klant te verleiden om meer te kopen, terwijl ze nog in de "koopmodus" zijn.
De kracht van online kassakoopjes
Heb je weleens een losse hamburger bij McDonalds besteld? De vraag die je er dan altijd bij krijgt is: “Wilt u daar frietjes of iets te drinken bij?”. En als je dan voor iets te drinken kiest, kun je vervolgens ook nog kiezen voor “klein” of “groot”.
Dit is het perfecte voorbeeld van een kassakoopje. Laten we nu eens kijken hoe dit in de online wereld werkt en op jouw website.
De kracht hiervan wordt getypeerd door de volgende statistiek. In 2014 gaf Amazon al aan dat 35% van hun omzet afkomstig is uit upsells, cross-sells en online kassakoopjes.
Als je regelmatig iets online bestelt en afrekent ben je dit waarschijnlijk al eens tegengekomen. Je kunt dan door het aanvinken van een keuzevakje een extra artikel toevoegen aan je bestelling. Met één simpele muisklik, of vingerbeweging op je mobiel. Zie als voorbeeld deze afbeelding:
Je kunt dit het beste vergelijken met de producten die staan uitgesteld bij de fysieke kassa in een winkel. Als je in de rij staat, pak je op een gemakkelijke manier toch nog even snel iets mee. Vaak in de vorm van een chocoladereep, een pakje kauwgom of een flesje drinken.
In ieder geval iets wat tot dat moment niet in je winkelmandje zat en je anders ook niet gekocht zou hebben. Een online kassakoopje kenmerkt zich vaak door een lage prijs, iets waar je niet teveel over hoeft na te denken om erbij te kopen. Het valt onder de impulsaankoop.
Vandaar de naam “online kassakoopje”. Of naar Amerikaans voorbeeld: “order bump”. Het geeft je huidige bestelling (order) immers een extra zetje (bump) als het gaat om de totale orderwaarde.
Een goed online kassakoopje
Een goed online kassakoopje voldoet aan de volgende voorwaarden:
Een online kassakoopje kenmerk zich dus vaak door een relatief lage prijs, iets waar je niet teveel over hoeft na te denken. Het kost niet altijd slechts enkele euro’s, maar het is doorgaans altijd flink goedkoper dan de “hoofdaankoop”. En heeft een aantrekkelijke korting op de normale prijs.
Verschil tussen online kassakoopje en een upsell
Laten we eens kijken naar het verschil tussen een online kassakoopje en een upsell. Het online kassakoopje wordt gebruikt op de winkelwagen pagina of de afrekenpagina, net voordat de klant de betaling heeft gedaan.
Een online kassakoopje heeft over het algemeen geen specifieke verkooppagina nodig.
Een online upsell daarentegen wordt gebruikt nadat de klant betaald heeft, via een speciale verkooppagina. Dus zodra de klant de betaling heeft gedaan, krijgen ze de upsell-aanbieding te zien. De meest effectieve manier is door dit te doen d.m.v. een zogeheten 1-klik upsell.
Als ze deze aanbieding accepteren, wordt dit automatisch via hun eerdere betaalmethode betaald. Bij het niet accepteren hiervan komen ze zonder extra kosten op de bedankpagina terecht.
Een online kassakoopje wordt aangeboden voor aankoop. Beiden verhogen je online omzet. Een upsell voegt dus een extra stap toe na aankoop.
Waarom online kassakoopjes zo goed werken
De bezoeker krijg je online kassakoopje te zien op het moment dat hij op het punt staat op de koop button te klikken.
Je weet op dat moment precies wat de klant gaat kopen, waardoor je een op maat gemaakte aanbieding kunt laten zien als online kassakoopje.
Als de klant bijvoorbeeld een paar schoenen heeft gekocht, kun je hem een schoenbeschermerspray aanbieden voor die specifieke schoen. Het gepersonaliseerde karakter van een online kassakoopje maakt het zo aantrekkelijk en effectief.
Een ander voordeel is het feit dat de meeste mensen impulsieve kopers zijn. Een aanbod doen wanneer ze op het punt staan om te kopen, vergroot de kans dat het wordt geaccepteerd enorm.
Dit komt omdat iemand immers psychologisch al klaar is om te kopen. Ze zitten al in de laatste fase van hun aankoop. En aangezien het product dat je aanbiedt aanvullend is op wat ze op dat moment willen afrekenen (en het bedrag ook kleiner is), is de kans groter dat ze dit aan hun online winkelwagen toevoegen en afrekenen.
Online kassakoopjes zijn een effectieve en eenvoudige manier om de omzet op je website te verhogen. Deze functie wordt al jaren gebruikt door grote e-commercebedrijven en wordt nu ook steeds populairder bij kleine en middelgrote bedrijven en ZZP’ers.
Wat aan te bieden als online kassakoopje
Een online kassakoopje is een product of dienst die aanvullend is aan het oorspronkelijke product. Denk hierbij aan:
Dit hoeft overigens niet altijd een fysiek of digitaal iets te zijn. Maar dat kan ook zijn:
Er zijn zo tientallen voorbeelden te bedenken. Bedenk dus eens welke producten complementair zijn voor jouw producten of diensten.
Kassakoopjes bij VistaPrint
Een goed voorbeeld ter inspiratie is Vistaprint. Bij velen bekend van de gratis visitekaartjes. Als je deze bij hen online gaat bestellen, upload je je ontwerp hiervoor.
Voor en tijdens het afreken krijg je vervolgens op basis van je ontwerp nog allerlei suggesties voor aanvullende producten. En de mogelijkheid om deze toe te voegen aan je winkelmand. Dit zowel voordat je op de daadwerkelijke afrekenpagina bent:
Ook op de afrekenpagina zelf, zie de suggesties onderaan. Die je vervolgens met één klik op de button kunt toevoegen aan je bestelling.
Hieronder nog een aantal extra voorbeelden ter inspiratie.
Luisterboek
Zelf gebruik ik als online kassakoopje o.a. een luisterboek versie op de afrekenpagina van mijn digitale boek. Het voordeel: ik heb dit één keer ingesproken en bied dit nu automatisch als extra aanschafmogelijkheid.
Gemiddeld koopt 45% van de kopers van het digitale boek ook de luisterversie.
Op de afrekenpagina voor mijn speciale aanbieding van mijn online training “Omgaan Met Bezwaren” kun je als online kassakoopje zowel het digitale boek als de luisterversie hiervan kopen als kassakoopje. Het digitale boek wordt hier door 35% van de kopers toegevoegd.
Een klant van mij had in één jaar zelf voor € 816 aan extra omzet, enkel en alleen door het aanbieden van een luisterboek als online kassakoopje. Zie de afbeelding hieronder.
Dat is dus in feite gratis geld waar hij verder niets voor hoefde te doen. Zoals je in de afbeelding hieronder ziet, kocht bijna 30% van de personen dit online kassakoopje. Dat is de kracht hiervan.
Extra voorbeelden
Hieronder nog wat extra voorbeelden ter inspiratie. De eerste is een voorbeeld van een zogeheten boek funnel van de Amerikaanse salescoach Grant Cardone.
Hij biedt zijn boek gratis aan tegen enkel verzendkosten. Als aantrekkelijk kassakoopje heeft hij een pakket met waardevolle info over omgaan met bezwaren en afsluittechnieken:
En hieronder zie je een voorbeeld van Petsmart, waarbij je ervoor kunt kiezen dat het hondenvoer van je voorkeur iedere 2 weken bij je bezorgd wordt. Zodat je niet telkens opnieuw hoeft te bestellen:
En Tony Robbins geeft je de mogelijkheid om bij zijn "Ultimate Edge" training een fysiek werkboek te bestellen:
BestBuy biedt diverse accesoires aan bij de aanschaf van een digitale camera. Zoals een verzekering, geheugenkaart en standaard. Gemakkelijk met één klik toe te voegen aan je huidige bestelling:
Toevoegen kassakoopje aan je afrekenpagina
Je vraagt je nu misschien af: hoe kan ik dit het beste implementeren op mijn site? Goede vraag. Om gebruik te kunnen maken van verkoop geoptimaliseerde afrekenpagina's, kassakoopjes, 1-klik upsells zijn vaak een of meerdere specifieke tools nodig.
Een goed voorbeeld hiervan is het in Nederland goed bekend staande Plug & Pay van IMU. En buiten Nederland zijn ClickFunnels, ThriveCart, PayKickstart en Cartflows bekende spelers. Zonder uitzondering meer dan uitstekende tools, waarbij aan al deze tools een jaarlijks terugkerend prijskaartje hangt van minimaal € 500.
Je kunt dit alles echter ook doen met FunnelKit. Hiermee kun je alle genoemde voorbeelden maken en implementeren. En je hebt nu de mogelijkheid om hiervoor een levenslange licentie kopen voor slechts een eenmalige investering van 249 euro. Dat is de helft van wat andere aanbieders minimaal per jaar vragen. Je betaalt daarna nooit meer iets.
Het is een 100% alternatief voor Plug & Pay, ClickFunnels, ThriveCart, CartFlows etc. Dit is inclusief levenslange updates en support (die uitstekend is, de beste support die ik qua software tot nu toe heb ervaren).
Ik kan je dit op deze manier aanbieden omdat ik het verleden een aantal lifetime licenties hiervoor heb aangeschaft (die nu niet meer verkrijgbaar zijn). Bekijk daarom nu alle info hierover.
Ik had destijds 30 van deze licenties, waar er op dit moment nog 18 van over zijn. Niet om druk te creëren of een flauwe schaarste truc of iets dergelijks, maar gewoon wat het is: ik heb geen ongelimiteerd aantal licenties. Maak hier dus snel gebruik van.
Als je ook maar iets op je website aanbiedt dat mensen online kunnen afrekenen bij je, dan mag je deze deal echt niet missen. Het gaat je online business en omzet compleet veranderen, waarbij je deze deal in feite nergens meer vindt voor dit bedrag.
Bekijk de mogelijkheden op https://dennisjjansen.nl/funnelkit-lifetime-deal/
Samengevat
Online kassakoopjes zijn zeer effectief als het gaat om het verhogen van je online omzet en gemiddelde orderwaarde. Ze bieden klanten de mogelijkheid om tegen een gereduceerde prijs gemakkelijk extra items aan hun bestelling toe te voegen. Op het moment dat ze al in de "koop modus" zitten.
Met de juiste strategie zijn online kassakoopjes een geweldige manier om je conversie te verhogen en winst te maximaliseren.
Maak jij al gebruik van kassakoopjes? Zo ja, wat bied je specifiek aan? Zo niet, wat zou je kunnen gaan aanbieden? Laat het even weten in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt.