Dennis Jansen

In categorie: Strategie

Klanten werven en succes: zijn ze maakbaar?

Deze vraag kreeg ik recent tijdens mijn 2-daagse event “Vermenigvuldig je verkoop” van een deelnemer. Het antwoord op deze vraag is volmondig: JA.

In dit artikel ga ik in op diverse factoren van deze “maakbaarheid” bij het klanten werven en ook redenen waarom dit ondernemers niet lukt. In beginsel zal je over een aantal eigenschappen moeten beschikken als ondernemer om succesvol te zijn.

Eigenschappen van succesvolle ondernemers

Iedere ondernemer kan succesvol zijn, met een goed product en/of onderscheidende, waardevolle dienstverlening. Er zullen echter wel een aantal factoren aanwezig moeten zijn om het proces van succesvol ondernemen gemakkelijker te maken. Een aantal voorwaarden:

  • Succesvolle ondernemers zijn coachable: ze staan open voor kritiek, leren voortdurend en laten zich begeleiden door experts, omdat ze weten dat dit de belangrijkste basis is voor toekomstig succes;
  • Ze zijn consistent bezig: ze hebben een duidelijk doel en plan om dit doel te bereiken en weten dat dit een voortdurende inspanning nodig heeft;
  • Ze kunnen loslaten: tegenslag hoort bij het ondernemerschap en succesvolle ondernemers leren hiervan, om het de volgende keer beter te doen;
  • Ze geven om hun klanten: ze zijn oprecht betrokken bij de mensen die ze helpen, omdat ze zich realiseren dat hun succes het belangrijkste bestaansrecht en onderscheidend vermogen is;
  • Het zijn harde werkers: ze realiseren zich dat succes niet vanzelf komt en dat je eerst veel tijd en energie in iets moet steken, voordat je resultaat krijgt. Alle verhalen over moeiteloos succes etc. ten spijt.

Excuses elimineren

Daarnaast is het belangrijk om een aantal veel voorkomende excuses te elimineren. Ondernemers gebruiken deze vaak als ze niet/minder succesvol zijn. De meest gebruikte excuses:

  • Mijn klant heeft het geld er niet voor;
  • De crisis, iedereen geeft minder uit, dus ook mijn klant;
  • Het was niet het juiste moment;
  • Deze initiatieven werken niet in mijn branche;
  • Als ik straks bekender ben, dan komen de klanten vanzelf;

Waarom klanten werven en succes maakbaar zijn

Veel ondernemers hebben een goede website, die ook goed gevonden wordt en hopen dat de klant vervolgens vanzelf komen. Dat is echter niet zo. Je zult zelf initiatieven moeten ontwikkelen en actie ondernemen, voor het krijgen van nieuwe klanten. En dat is maakbaar.

Als je namelijk iets doet, gebeurt er altijd iets, je krijgt dus altijd resultaat. Je gewenste resultaten zijn je successen, je ongewenste resultaten je leerpunten om het volgende keer beter te doen, waardoor je dus altijd groeit. En sneller wint van je concurrenten.

Zo kun je bijvoorbeeld de volgende actiepunten plannen en uitvoeren:

  • De komende periode X (dagen/weken) een Y aantal telefoontjes plegen;
  • Mensen een persoonlijk bericht sturen via sociale media, om je contact op te warmen en later wellicht contact op te nemen;
  • Een workshop creëren en promoten;
  • Een interessant artikel schrijven of een video met tips delen, om zo meer bekendheid te krijgen;
  • Naar een ondernemersbeurs gaan en hier een X aantal mensen aanspreken en dit gericht opvolgen;
  • Een originele marketingactie bedenken, dit promoten onder je doelgroep en deze actie ook opvolgen;
  • Start met een blog en publiceer hier periodiek nieuwe content, waardoor je een groep trouwe volgers creëert.  Doe deze groep volgers van tijd tot tijd een interessant aanbod.
  • Laat je via diverse kanalen periodiek zien (video, blog, Youtube, LinkedIn, Twitter, Facebook), dit zorgt voor meer bekendheid en het creëren van expertstatus.

Volharden in de uitvoer

Het meest belangrijk is om deze acties te plannen en te volharden in de uitvoer hiervan. Veel ondernemers nemen zich voor om veel dingen te gaan doen voor het klanten werven, maar houden dit in de praktijk niet structureel vol. Ze gaan pas weer als een speer aan de slag als ze nieuwe klanten nodig hebben, wat natuurlijk niet goed werkt op lange termijn.

Conclusie

Maak voor jezelf een actieplan ‘klanten werven‘ en voer dit ook strikt uit. Zonder acties en verdere stappen, zal je waarschijnlijk deze situatie houden als dat je nu hebt. Wees bereid om te investeren in nieuwe kennis en methodieken, ze helpen je verder.

Ik ben heel benieuwd wat jij vindt van de maakbaarheid van succes.

  • Geloof jij in de maakbaarheid hiervan? En zo nee, waarom niet?
  • Welke acties kun jij extra ondernemen?
  • Wat vind je het meest moeilijk bij het klanten werven?

Ik hoor graag je ideeën hieronder d.m.v. een reactie, alvast bedankt hiervoor.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Natuurlijk is succes maakbaar! Succes dat niet gemaakt is, is geen succes maar mazzel.

    En natuurlijk is niet alles te beïnvloeden.

    Succes maak je door alles wat je kunt beïnvloeden ook daadwerkelijk te beïnvloeden. En dat is veel meer dan je zou denken.

  2. Slim, om credits te geven voor het plaatsen van reacties. Ik merk dat dit mij triggert om inderdaad te reageren.

    Laatst hoorde ik dat ZZP’ers geen ondernemers zijn. Een ondernemer is volgens die definitie iemand die bereid is te groeien, niet alleen persoonlijk maar ook als bedrijf, inclusief personeel. Daar kwam bij dat de meeste ZZP’ers heel goed zijn in hun vak maar niet in het ondernemerschap. Ondernemer ben je of ben je niet, en als je niet als ondernemer geboren bent, zul je het ook nooit worden.

    Ik ben het hier niet mee eens. Er is een verschil tussen ondernemend en ondernemer zijn. Ben je niet ondernemend, dan wordt het lastig, maar ondernemer zijn, kan je leren. Dat wil zeggen dat ik ook geloof in de maakbaarheid van succes. Wat daarvoor nodig is, beschrijf je heel goed in je blog. Daarnaast heb je doorzettingsvermogen nodig, kunnen volharden. Doorgaan, ook als snelle resultaten uitblijven.

    Wat ik extra kan ondernemen, is het actief benaderen van mensen die ik bij het netwerken heb ontmoet om vervolgafspraken in te plannen. Maar ook vaker bedrijven ‘koud’ benaderen. Meer acquisitie dus. Maar dat is meteen wat ik het moeilijkste vind. De SPIN-methode is er één die ik de komende tijd meer wil oefenen. Hoe masseer je je gesprekspartner in de richting van een “ja”.

  3. Een paar jaar geleden was er een tv-commercial waarin de hoofdrolspeler riep: “Succes is een keuze!” Dat is mooi, ik kies ook voor succes. Het liefst instant-succes. Meteen, nu. De keuze alleen is niet genoeg, nog niet genoeg voor succes. Deze jongen vertelde er niet bij dat je er wèl wat voor moet doen, en wat hij er allemaal voor heeft gedaan. (Meer dan een kopje soep drinken).
    Bij mij werkt de gedachte aan wat ik wil bereiken heel motiverend. Bedenk wat je wil bereiken en stippel dan het pad ernaar toe uit. Maak een lijst van wat je allemaal kunt doen om je doel te bereiken. Begin met kleine stapjes om gemotiveerd te blijven. Op deze manier is succes een mindset. En maakbaar.
    Dat begint bij klanten zoeken. Niet krijgen, maar zoeken, want ze komen echt niet vanzelf. Als je om je heen kijkt zie je best mogelijkheden en kansen, mogelijke klanten. Het moeilijkste vind ik om die mogelijkheden om te zetten in acties, mogelijke klanten te benaderen. Allerlei twijfels rijzen. De acties die je hierboven noemt — artikelen schrijven, blog starten, workshop organiseren, persoonlijke berichten sturen, contacten leggen op een beurs, jezelf zichtbaar maken — dragen bij om als authority gezien te kunnen worden en zijn de stapjes die eerst gezet moeten worden. Onderdeel van het plan om je doel, succes, te bereiken.
    Die acties staan mij in de weg (op het pad) om klanten te werven, dus worden dat de eerste acties die aangepakt worden: website bouwen en vullen, blog starten en een workshop organiseren.
    Welke weg neem jij?

  4. Klanten is iets waar alles om draait.
    Hier gelden de algemene regels 60/40 bij een goed verhaal, 80/20 bij iets wat niet zo bekend is.
    Dus 100 telefoontjes: wanneer je ca 20 reacties krijgt heb je het goed gedaan. De praktijk leert dat het meestal maar 4of 5 is.
    Maar wel blijven doen! Via een netwerk bijeenkomst een goede pitch vertellen en naderhand om een afspraak maken werkt beter
    mijn ervaring!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}