Dennis Jansen

In categorie: Online Marketing

Leads genereren en zichtbaarheid creëren via social media

Social media: we kunnen er niet meer omheen. Zeker als ondernemer niet. Toch kom ik regelmatig ondernemers tegen die social media nog niet (volledig) omarmen.

Als ik dan vraag waarom ze dit niet doen, dan krijg ik uiteenlopende reacties. Ze zeggen dan bijvoorbeeld “dat social media niet voor hun branche geschikt is”. Zonder dit concreet te hebben getest. In dit artikel vind je een aantal veel gemaakte fouten van ondernemers m.b.t. social media en hoe jij dit anders kunt doen.

Social media werkt

Social media is echter uiterst effectief voor je bedrijf, mits je dit op de juiste manier doet. Zo gaf ik vorige week een webinar, waarin ik vroeg wie van de aanwezigen een blog bijhoudt. 65% gaf aan dit nog niet te doen. Door het schrijven van blogs wordt je echter ontzettend zichtbaar en aantrekkelijk voor je doelgroep.

Ook heeft een groot aantal ondernemers nog geen bedrijfspagina op Facebook. Waarbij de meest gehoorde vraag hierbij is: “Maar wat moet ik hier dan op zetten?”. In het artikel van deze week lees je meer over hoe social media je kan helpen bij het werven van nieuwe klanten en het krijgen van leads.

3 veel gemaakte fouten m.b.t. social media

Hieronder vind je 3 veel gemaakte fouten op het gebied van social media. Met daarbij meteen een aantal tips om deze fouten te voorkomen.

1. Praten over jezelf in plaats van over de klant

Als je iets deelt op social media, focus je dan op het voordeel hiervan voor de klant. Deel een tip, artikel, checklist, stappenplan, interessante video etc. Gaat het over jezelf? Vertaal het dan in iets waar je klanten iets aan hebben.

2. Geen tijd plannen voor social media

Een veel gemaakte fout van veel ondernemers bij het starten met social media is dat ze heel snel resultaat verwachten. Social media is echter een lange termijn verhaal. Je zal dus geduld moeten hebben. En hiervoor ook tijd moeten plannen en dit consequent volhouden.

Neem bij voorkeur dan ook een jaar de tijd om dit goed op orde te kijken en evalueer dan de resultaten. Verwacht niet dat je na 1 dag al resultaat hebt. Houd vol en geef niet zomaar op.

3. Niet verwijzen naar je website en doen van oproep tot actie

De belangrijkste doelstelling van marketing is het triggeren tot actie. Hieronder valt ook dat mensen gaan klikken naar je website. Via een artikel, video, checklist of wat dan ook. Roep hier dan ook specifiek toe op.

Geen gerichte “call to action” is een gemiste kans. Probeer je lezer/bezoekers dan ook continue te triggeren. Uiteraard met iets wat waardevol voor hen is.

Plan om te starten met social media

Kies om te beginnen de kanalen uit waarop jij actief wil zijn. Zo zal een fotograaf zijn/haar foto’s bij voorkeur ook delen via Instagram of Pinterest (een soort online prikbord, knipselmap). Deze social media platformen zijn erg visueel van aard. Kijk dus of dit bij jou en je activiteiten past.

Maak vervolgens een contentplanning wat je wanneer hierop wilt delen. Kies bijvoorbeeld voor elke week een blogartikel, elke dag een Facebook bericht en elke dag een X aantal tweets. Start ook discussies op LinkedIn en reageer. Op deze manier wordt je meer zichtbaar en aantrekkelijk voor potentiële klanten.

Conclusie

Social media werkt voor nagenoeg iedere ondernemer. Begin hier daarom ook mee als je dit tot nu toe niet of beperkt doe. Maak een planning en houd dit consequent vol. Je zal zien dat het je meer bezoekers, reacties en op termijn prospects en klanten oplevert.

Op welke manier gebruik jij social media in jouw bedrijf? En welke resultaten bereik je hiermee? Laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder, alvast bedankt hiervoor.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}