Dennis Jansen

In categorie: Mindset

5 overtuigingen van ondernemers waardoor ze moeilijk nieuwe klanten werven

Eén van de eerste dingen die ik leerde als ondernemer, was dat succes voor een groot gedeelte afhankelijk is van de juiste mindset. Ik zie dat veel ondernemers met fantastische kennis, niet zo succesvol zijn in het ondernemerschap als ze zouden willen. En ook dat ondernemers, die ik beoordeelde als “gemiddeld” in hun vakgebied, wél succesvol waren.

Deze succesvolle ondernemers wisten op een of andere manier klanten aan zich te binden. Ik ontdekte dat dat voor een groot gedeelte te maken had met hun mindset. Dus de gedachten die zij hebben over zichzelf, hun klanten, geld verdienen etc.

Mindset als uitgangspunt voor succes

Meestal zijn we ons niet bewust van deze gedachten, maar ze beïnvloeden de hele dag de beslissingen die we nemen. Ik heb de minder succesvolle ondernemers bestudeerd en ik kwam tot de conclusie dat zij veel dezelfde overtuigingen hebben, waardoor ze hun eigen succes in de weg staan.

Graag wil ik deze 5 overtuigingen met je delen, zodat jij er je voordeel mee kunt doen wanneer je één of meer van deze gedachten in je voelt opkomen.

“Ik ben niet goed genoeg”

 Ik heb nog niet voldoende kennis, voldoende ‘grote’ klanten, voldoende diploma’s, voldoende ervaring en ga zo maar door. Deze mindset is destructief omdat het je weerhoudt van leren en ontdekken waar je wel goed in bent. Je daagt jezelf niet uit en daardoor kom je niet te weten wat je allemaal kunt.

 

 

Realiseer je dat je niet het beste werk ter wereld hoeft af te leveren. Als het goed is, is het goed genoeg. En volgende keer kun je het weer beter doen. Als je blijft wachten totdat je iets perfects kunt neerzetten, dan kom je nooit uit de startblokken. In deze “veilige” zone blijven, betekent “niet groeien”.

“Succes is niet voor mij weggelegd”

Het probleem hiermee is dat je altijd gelijk krijgt. Onderzoek heeft uitgewezen dat als bijvoorbeeld schoolkinderen te horen krijgen dat ze heel slim en bijzonder zijn, ze beter presteren dan de kinderen met dezelfde intelligentie die dat niet te horen kregen. Programmeer jezelf dan ook niet tot het zijn van iemand die niet succesvol kan zijn.

Als je een succesvolle ondernemer ziet, kijk dan eens naar hem/haar en doe ook wat hij/zij doet. Als je je hetzelfde gedraagt, zou je dezelfde resultaten moeten krijgen, nietwaar? Een belangrijke onderscheidende factor hierbij is onze overtuigingen over onszelf.

Er is vooraf door een “hogere macht” niet bepaald wie er succesvol wordt en wie niet. De overtuiging zit in jezelf. Als jij denkt dat je succesvol kunt zijn, dan is dat zo. De kunst is om op een goede manier met je belemmeringen om te gaan en acties te creëren die het tegendeel bewijzen.

“Veel geld willen verdienen is slecht”

Veel mensen hebben belemmerde gedachten over veel geld verdienen. Als je veel geld wil verdienen, dan zou je een geldwolf zijn. En dat is een slechte zaak.

Als je een aardig mens zou zijn, dan zou je het grote geld niet zo najagen. Je bent een inhalig, oppervlakkig en egoïstisch persoon. Allemaal beperkende gedachten, die je op financieel gebied niet verder helpen als ondernemer.

Sterker nog: als ondernemer moet je een gezonde focus op geld verdienen hebben, omdat je anders simpelweg niet succesvol wordt. En succesvol zijn geeft je een goed gevoel. Je doet het immers niet voor de buurman, je doet het voor jezelf.

“Succesvol zijn betekent dat ik altijd moet werken”

Aan alle kanten hoor je dat als je succesvol wil zijn dat je heel hard moet werken. Dat zou dan betekenen dat je geen tijd meer hebt voor vrienden, familie en hobby’s. Familie en vrienden zijn heel belangrijk en het is ook heel fijn om met je hobby bezig te zijn.

Dus houden we onszelf klein, want dan hebben we onze tijd onder controle en neemt het succes geen loopje met ons.

Als je zo denkt heb je niet goed duidelijk wat je waarden in het leven zijn. Zolang je weet wat waardevol voor je is, kun je dat als leidraad gebruiken in alle beslissingen die je neemt. Als je werkt met passie, kun je deze ook met mensen delen. Werk en privé is niet zo zwart-wit dat je moet kiezen.

“Ik heb er geen invloed op”

Sommige mensen willen heel graag meer klanten werven. En als dat niet lukt, dan is Piet daar verantwoordelijk voor. Of anders Klaas of Kees. Ze leggen de oorzaak in ieder geval buiten zichzelf. Je vertraagt jezelf dan met negatieve gevoelens.

Concentreer je op waar je wel invloed op hebt. Jij hebt invloed op hoe snel je dingen in werking kunt zetten, hoe succesvol je kunt zijn, hoeveel geld je kunt verdienen. Dat plaatst je aan de oorzaakkant van de dingen waarbij je betrokken bent.

Bedenk dat je immers nooit genoeg lering zal krijgen om het de volgende keer beter te doen, indien je de oorzaak van iets buiten jezelf legt. Het ligt immers aan die ander en niet aan jezelf.

De kracht van positief denken

Je kunt van niemand verwachten dat hij altijd overal positief denkt. Soms is de situatie ernaar om eens flink uit te vallen of met de deuren te slaan.

Maar een algemene positieve mindset, geeft je de kracht en het zelfvertrouwen om te dingen te doen waarvan je dacht dat je het niet zou kunnen. Ga er in beginsel dan ook altijd van uit dat je invloed hebt op de dingen die je creëert en dus ook op je succes.

Kun je hieronder aangeven waar je het mee eens bent in dit artikel? Welke mindset heb jij, die je helpt bij succesvol ondernemen? Of heb je nog aanvullende tips op dit artikel? Ik zie je reactie graag hieronder, alvast bedankt voor je reactie.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Je kunt je overtuigingen makkelijk vinden door je doelstellingen, dat wat je wilt bereiken op papier te zetten en in gedachten voor je te zien. Bekijk hoe het er uitziet en voelt en schrijf de “ja, maar” die bij je opkomt op.

    Ik krijg elke maand 10 nieuwe klanten.
    Ja, maar …

    – Dat lukt me nooit.
    – 10 is wel erg veel hoor.
    – Dan moet ik eerst mijn website af hebben
    – ik weet niet waar ik die klanten moet zoeken

    Onderzoek dan hoe “waar” die gedachte eigenlijk is.
    “Dat lukt me nooit” – Is dat waar? Hoe zeker kan je daar van zijn eigenlijk?

    Het is goed en leuk om te ontdekken waar je beperkende overtuigingen liggen.

    – Laat dat wat je bent geworden niet in de weg staan van wat je kunt zijn!

    1. Bedankt voor je commentaar Auke, mooie oefening erbij zo. Heb je zelf een specifiek plan om klanten aan te trekken?

  2. een algemene positieve mindset, geeft je de kracht en het zelfvertrouwen
    mooie zin

    Op een ondernemersbijeenkomst vertelde mij iemand die tijdens een jaartraining te horen kreeg “volg waar je passie in ligt en waar je zelf prettig bij voelt” en “het mooiste is als je er geld mee kan verdienen”.

    als ondernemer je er voor staat en een goed gevoel er ij hebt dat je het graag doet geeft energie waardoor het mooiste beroep is wat je uit kan oefenen om er ook geld mee te verdienen voor je levensonderhoud.

  3. Misschien iets om mee te werken?

    Je verbinden met je doel in je omgeving die je wilt bereiken waarbij je je vermogens ankert dat het je “lukt” kan versterken.

    Met welke ideeën je het wilt ondersteunen vanuit jou bereikte doel met wie jij bent.

    Creëer je de overtuiging waarvan jij een onderdeel bent als een groter geheel van jou bereikte doel. En hoe is dit alles een drukking van jou gewenste doel!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}