Dennis Jansen

In categorie: Online Marketing

Snel veel geld verdienen op de automatische piloot! Of toch niet…

Kom jij ze ook tegen op internet, de personen/bedrijven die beweren dat je met slechts een paar muisklikken duizenden euro’s per maand kunt verdienen? Als je deze boodschappen leest, dan lijkt het vaak te mooi om waar te zijn. En als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat helaas vaak ook zo….

Nieuwe klanten zonder enige moeite

Zo kwam ik recent op websites en in mailings de volgende zinnen bij productpromoties tegen:

  • This is the easiest way to earn $500;
  • 90% of the prospecting is automated;
  • Ready to stuff your pockets with cash ….easy and fast;
  • Exposure from page 1 of Google in just 7 minutes;
  • Huge amount of sales on auto-pilot;
  • Make $2.000 a week with just 10 minutes work a day;
  • Fast and easy cash, $200 to $400 a day;
  • New customers within 1 hour.

Ben je, net zoals ik, een beetje sceptisch hierover? Zo ja, niet geheel onterecht. Ik heb namelijk een rotsvaste overtuiging: je wordt in beginsel alleen succesvol door keihard te werken.

Er zijn echter nog steeds mensen die denken: “Dit ga ik kopen en dan kan ik mooi € 250,- per dag verdienen”. Waarbij de verkoper hier bijvoorbeeld slechts € 27,- voor vraagt.

Dit zijn dan voornamelijk Amerikaanse dingen die voorbij vliegen, in Nederland kom je dit soort absurde claims nauwelijks tot niet tegen. Maar door de lage prijs is het verleidelijk een gokje te wagen, nietwaar? Het zou immers zomaar eens kunnen werken.

Een grote mailinglijst

De aanbieders van dit aanbod kunnen leunen vaak op een immense mailinglijst en bereik van tienduizenden mensen. Pak daar eens een conversie van 2% van (bijvoorbeeld van 70.000) en je hebt per mailing al gauw een omzet van bijna € 40.000,-. Kassa!!!

Doe dit zo’n 5 tot 10 keer per jaar en je loopt al gauw lekker binnen. Noem het slimme marketing, waarbij ik deze mensen ook oprecht hun succes gun, maar de vraag is of het altijd 100% werkt wat ze beloven.

Uiteraard zit hier ook een flink portie “Amerikaanse” beïnvloeding en marketing in. In mijn programma’s en dingen die ik ondernemers leer, probeer ik de Amerikaanse sausjes er altijd af te halen en aan te passen naar Nederlandse smaak.

Het is echter een utopie om te denken dat het geld, na aanschaf van een financieel kleine aankoop, nu met bakken tegelijk binnen gaat stromen. Get real, even terug met beide benen op de aarde.

Waarde van een nieuwe opdracht

Hoeveel levert een nieuwe opdracht jou op? € 500,-, € 2.500,- of meer? En dat 25x per jaar of meer.

Laten we eens uitgaan van een jaaromzet van € 50.000,- excl. BTW. Je kunt er dan vanuit gaan dat je zelf eerst minimaal 10% van dit bedrag zal moeten investeren in te leren hoe je dit gaat verdienen. Je wilt immers toch ook dat klanten jou gaan betalen voor jouw diensten?

Het loont dan ook de moeite om te leren hoe klanten “JA” tegen je gaan zeggen. Waarbij dit helaas niet vanzelf gaat. En ook niet voor € 57,-

Vaak hoor ik echter nog dingen als:

  • “Ik ben bezig met mijn website. Als die af is, dan komen de klanten vanzelf”;
  • “Ik ben met een hoop dingen bezig, het gaat dadelijk echt goed lopen, dat voel ik”;
  • “Ik ga de komende periode nog even goed nadenken en een plan maken, dan komt het vanzelf goed”
  • “De mond-tot-mond reclame komt nu op gang, het gaat de goede kant op”;
  • “Ik ga het eerst even zelf proberen. En mijn man weet ook best wel wat van marketing, van hem krijg ik ook tips”.

Klanten komen niet vanzelf

De overeenkomst in al deze gevallen: de klanten komen helaas niet vanzelf en het gaat (aanzienlijk) minder goed lopen dan verwacht/gehoopt.

Het verschil tussen een succesvolle en minder succesvolle ondernemer is niet vakinhoudelijke kennis. Het verschil wordt gemaakt door kennis en vaardigheden op het gebied van verkoop en marketing. Als ondernemer zal je hier nogmaals linksom of rechtsom in moeten investeren.

Conclusie

Succesvol zijn betekent veel tijd, energie en geld stoppen in het promoten van jezelf, je producten/diensten en het opzetten van een goed systeem hiervoor. Loopt dit systeem eenmaal? Dan gaat het na verloop van tijd steeds gemakkelijker.

Dat wil niet zeggen dat de eerder in dit artikel genoemde initiatieven helemaal niet werken. Ze kunnen in bepaalde context prima ondersteuning bieden, naast je overige marketingwerkzaamheden. Staar je hier echter niet blind op, voor een succesvol bedrijf is er meer nodig dan dat alleen.

Wat is het belangrijkste dat jij graag wil leren voor de groei van je bedrijf? En hoe denk je over investeren in kennis en vaardigheden? Ik ben erg benieuwd naar jouw gedachten, laat het me weten in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt hiervoor.


GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Veel ondernemers en verkopers vinden verkopen vaak nog "spannend" of moeilijk, wat ten koste gaat van het aantal opdrachten en hun omzet.

Dit e-book geeft je praktische tips en methodieken om op een meer ontspannen manier te verkopen. Zonder "verkoperig" over te komen. Onmisbaar voor iedere ondernemer en verkoper.

GRATIS: "Verkopen Zonder Te Verkopen"

Ook interessant:


Laat een reactie achter


Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Helemaal eens met de mening dat je moet investeren in kennis en vaardigheden, maar waar ik wel benieuwd naar ben is waar het percentage van 10% vandaan komt…
    “Laten we eens uitgaan van een jaaromzet van € 50.000,- excl. BTW. Je kunt er dan vanuit gaan dat je zelf eerst minimaal 10% van dit bedrag zal moeten investeren in te leren hoe je dit gaat verdienen.”

    Chris

    1. Het percentage van 10% is een in de loop der jaren opgebouwde overtuiging, die tot stand komt door wat ik in de praktijk zie. Waarmee ik me tot de doelgroep ondernemers richt, die zelf nog relatief weinig kennis hebben van verkoop en marketing en daardoor in beginsel moeite hebben met het aantrekken van nieuwe klanten. Als je vervolgens kijkt naar wat er nodig is om tot een significante omzetstijging te komen, dan is daar vaak meer voor nodig dan bijvoorbeeld “even een paar Twitter tips”. Waarbij het dan voornamelijk gaat om de combinatie van kennis, vaardigheden en implementatie. Wil je goed beslagen ten ijs komen en dit goed aanpakken, dan zit je al gauw aan een bedrag van EUR 5.000,-. Wil je vervolgens doorgroeien van bijvoorbeeld EUR 100.000,- naar EUR 300.000,-, dan zal je hier wederom in moeten investeren, je kunt dit immers niet alleen. In dat geval zou ik ook weer adviseren om daar minimaal 15.000,- in te steken. Succes in ondernemerschap komt alleen door hierin ook te investeren. Zo kom ik op een percentage van ongeveer 10%. Wat is jouw mening hierover?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}